Verzekeringen zorgen voor betere cybersecurity
Volgens een rapport van Sophos investeert 97 procent van de organisaties met een cyberbeleid in het verbeteren van hun cyberbeveiliging om in aanmerking te komen voor een verzekering. Van deze organisaties geeft 76 procent aan dat hun verbeteringen hen in aanmerking hebben gebracht voor dekking. Bovendien kon 67 procent een betere prijs krijgen en 30 procent betere polisvoorwaarden bedingen.
Deze ontwikkeling kan gezien worden als een teken van groeiend bewustzijn en inzet op cyberveiligheid onder bedrijven. Ze verbeteren niet alleen de dekking en voorwaarden van hun verzekeringen, maar hebben ook een bredere positieve impact op de algehele beveiliging. Het rapport ‘Cyber Insurance and Cyber Defenses 2024: Lessons from IT and Cybersecurity Leaders’ toont echter aan dat de herstelkosten van cyberaanvallen vaak hoger zijn dan de verzekeringsdekking. Slechts één procent van de bedrijven die een claim indienden, kreeg hun herstelkosten volledig vergoed. De meest voorkomende reden is dat de totale rekening de dekking overschreed. Volgens ‘The State of Ransomware 2024‘ zijn de herstelkosten na een ransomware-incident het afgelopen jaar met 50 procent gestegen tot gemiddeld 2,73 miljoen dollar. Deze cijfers tonen aan dat investeringen in beveiliging lonend zijn, zowel in termen van kostenbesparing als verbeterde bescherming.
Bewustwording en cyberverdediging
Het feit dat 76 procent van de organisaties investeert in cyberverdediging om in aanmerking te komen voor een cyberverzekering, illustreert dat verzekeringen bedrijven stimuleren om essentiële beveiligingsmaatregelen te nemen. Het is volgens de verzekeraars bemoedigend om te zien dat bedrijven steeds bewuster bezig zijn met hun cyberveiligheid. Dit draagt bij aan een groeiende en stabiele markt voor cyberverzekeringen. Het hebben van een verzekering is echter slechts één onderdeel van een effectieve cyberstrategie. Organisaties moeten continu investeren in het up-to-date houden van hun cyberverdediging. Een cyberaanval is ingrijpend en heeft vaak niet te overzienbare gevolgen voor een bedrijf, vooral op het gebied van reputatie. Alleen een verzekering hebben, verandert daar niets aan.