Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

VAIBS

Bydemes

Paralax

VisionPlatform.ai

Secusoft

CSL

WBN Security

SOBA

VIGI

Top Security

Uniview

SmartSD

Bosch Security Systems

Lobeco

Van Dusseldorp Training

SMC Alarmcentrale

VBN

G4S

Unii

VVNL

Trigion

HD Security

Milestone

ASIS

Traka ASSA ABLOY

CDVI

VEB

Optex

Paxton

Teletek

Masset

VGN Group

Advancis

SmartCell

Synguard

IDIS

Gold-IP

MOBOTIX

Ajax Systems

Regio Control Veldt

OpenEye

Multiwacht Security

i-Pro

Paraat

Crown Security Services

ARAS

HID

ADI

Securitas

Hikvision

NIBHV

Nenova

Aritech

Centurion

Intrasec

Hanwha Vision Europe

ASSA ABLOY

Alarm Meldnet

MPL

Eizo

Sequrix

Seagate

Eagle Eye Networks

OSEC

Seris

Add Secure

Distri Company

Network Optix

Akuvox

Kidde Commercial

Connect Security

Brivo

Genetec

LUGN

Alphatronics

2N

Service Centrale Nederland

Verzekeringsfraudeurs betalen ruim 3 miljoen euro terug

25 februari 2022
Redactie
12:15

SODA, de organisatie die namens verzekeraars schadevergoedingen verhaalt op fraudeurs, heeft begin 2022 de grens van 3 miljoen euro bereikt. Sinds de start van de ‘lik-op-stuk-aanpak’ in samenwerking met het Verbond van Verzekeraars in 2016 zijn bijna 5.000 zaken in behandeling genomen.

Als een verzekeraar fraude heeft vastgesteld kan deze de schade verhalen via ServiceOrganisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA). De te verhalen schadevergoeding bestaat dan uit directe en indirecte schade. Voorbeelden van directe schade zijn uitbetaalde voorschotten of kosten voor het inschakelen van een expertisebureau. Indirecte schade zijn de uren voor administratie en fraudeonderzoek, waarvoor een vast bedrag van 532 euro is afgesproken. Door die twee componenten lopen dossiers uiteen van een paar tientjes tot soms wel 300.000 euro voor ‘een gestolen zonnebril tot een in scene gezet auto-ongeluk’.

Mediator
SODA startte in september 2016 met de ‘lik-op-stuk-aanpak’ in samenwerking met het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond. Sindsdien zijn er bijna 5.000 zaken behandeld, waarbij fraudeurs in totaal 3,3 miljoen euro terugbetaalden. “We worden soms vergeleken met een incassobureau, maar daar ben ik het niet mee eens”, vertelt directeur Edward Schoneveld van SODA. “We stellen ons op als mediator die zoekt naar oplossingen.” Zijn collega Atie Wisse, accountmanager verzekeringszaken, werkte eerder bij de politie en heeft veel ervaring met lastige gesprekken. “Dat de fraudeur een misstap heeft begaan en moet betalen, is duidelijk. De kunst is om samen een oplossing te vinden. Bij SODA heb ik de tijd, rust en ruimte om mee te denken. Tijd die fraudecoördinatoren van verzekeraars vaak niet hebben.”

70 procent betalingsbereidheid
De beste oplossing is volgens Wisse afhankelijk van de situatie. Sommige fraudeurs zitten nog op school, zijn werkloos of hebben financiële problemen. Door aandacht voor de ‘menselijke maat’, goed luisteren en meebewegen lukt het vaak om passende betalingsafspraken te maken, waarbij een betalingsregeling of schikking ook opties zijn. “Onze persoonlijke aanpak werkt, want de betalingsbereidheid is hoog. De verhaalscore ligt, net als in de afgelopen jaren, op 70 procent.”
SODA werkt overigens niet alleen voor verzekeraars. Ook winkels, tankstations, de horeca en het OV kunnen via de organisatie schade verhalen op de veroorzakers. Daarnaast zet de organisatie zich in om fraude te voorkomen en is daarom op steeds meer plekken zichtbaar. De blauwe sticker met het gele prijskaartje van 181 euro op het raam van winkels en supermarkten is daar een voorbeeld van. Schoneveld vindt een vergelijkbare waarschuwing op schadeformulieren een goed idee, maar daar denken niet alle verzekeraars hetzelfde over.

Rol verzekeraars bij aanpak fraude
Welke maatregelen kunnen verzekeraars dan wel nemen om fraude te voorkomen? Schoneveld geeft aan dat het Verbond hierbij een rol speelt. “Als we het hebben over die preventieve waarschuwing bij schadeclaims, dan is het belangrijk dat alle verzekeraars meedoen. Wij spreken met name managers van fraude-afdelingen, die vaak voorstander zijn van zo’n melding. Maar andere afdelingen zien ook de nadelen. Omdat deze besluiten doorgaans aan de directietafel worden genomen, liggen hier nog meer kansen om preventie op de kaart te zetten in de hele sector.”

Verhaal bij acceptatiefraude werkt preventief
SODA werkt momenteel aan een uitbreiding op het gebied van verzekeringszaken, namelijk het verhalen van schadevergoedingen als gevolg van acceptatiefraude. Bij dit soort fraude geeft iemand doelbewust valse informatie op bij het aanvragen van een verzekering. Wisse is er van overtuigd dat verhaal hier ook preventief zal werken. “Als een fraudeur begint met acceptatiefraude, is de kans groot dat hij later ook fraudeert door valse schadeclaims in te dienen. Dus als verzekeraars in het acceptatieproces al laten zien wat de consequentie is van fraude, is de kans kleiner dat de betrokkene later opnieuw de fout in gaat.”
Na een succesvolle pilot werkt SODA nu met meerdere verzekeraars aan de implementatie van verhaal bij acceptatiefraude.

Bron: Verbond van Verzekeraars.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Distri Company

SequriX

Suricat

Seagate

VIGI

Boon Edam

Artitech Kidde Commercial

Wordt een partner