Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Distri Company

VisionPlatform.ai

Teletek

NIBHV

Hanwha Vision Europe

LUGN

VBN

OpenEye

Trigion

Genetec

Service Centrale Nederland

Top Security

CSL

Advancis

Gold-IP

Connect Security

ARAS

SMC Alarmcentrale

IDIS

Alphatronics

MPL

Aritech

Crown Security Services

SOBA

Bosch Security Systems

VVNL

HID

MOBOTIX

Network Optix

Akuvox

Van Dusseldorp Training

Paxton

Multiwacht Security

Uniview

Secusoft

ADI

ASIS

SmartSD

Regio Control Veldt

Paralax

VGN Group

Alarm Meldnet

Unii

Seagate

Milestone

Ajax Systems

i-Pro

Paraat

Masset

OSEC

SmartCell

VEB

CDVI

Synguard

Brivo

Kidde Commercial

Nenova

G4S

Sequrix

Hikvision

Seris

BHVcertificaat.online

Eizo

Centurion

Traka ASSA ABLOY

Securitas

Add Secure

ASSA ABLOY

Optex

Eagle Eye Networks

HD Security

Bydemes

2N

VAIBS

Intrasec

Lobeco

Vliegers waarschuwen voor onveiligheid op Schiphol

15 november 2017
Redactie
07:46

In een tijdsbestek van enkele jaren hebben meerdere, soms identieke incidenten met vliegtuigen plaatsgevonden op Schiphol. De pilotenvereniging VNV heeft hierover een brandbrief gestuurd naar de Tweede Kamer, die vandaag vergadert over de veiligheid op de complexe luchthaven.

Een aantal incidenten vormde voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) aanleiding om de veiligheid op Schiphol als geheel te evalueren, temeer omdat Schiphol in de toekomst nog verder zal groeien.
Opvallend vindt de VNV het dat de OVV een dergelijk rapport produceert en niet de overheid. Als toezichthouder had Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zelf een rapport kunnen samenstellen, vindt de vereniging van verkeersvliegers. Het feit dát het rapport er nu ligt, met aanbevelingen aan ILT, geeft dan ook te denken. De tekortkomingen van de overheid als toezichthouder worden op deze manier extra bevestigd, zo staat in de brandbrief.

Aanbevelingen niet opgevolgd
De diverse onderzoeken van de OVV naar individuele incidenten met betrekking tot de luchtvaart op en rond Schiphol hebben geleid tot een groot aantal aanbevelingen. Het is opvallend dat het nu voorliggende OVV-Schiphol-rapport geen melding maakt van de mate waarin deze aanbevelingen uit eerdere OVV-rapporten zijn opgevolgd. De VNV ziet dit dan ook als tekortkoming van het rapport, want wat heeft een onderzoek voor zin als er vervolgens weinig met de uitkomsten wordt gedaan? De VNV ziet incidenten als een kans om ongevallen in de toekomst te voorkomen. Ze moeten dan ook gezien worden als waarschuwingen, die indien genegeerd vroeger of later leiden tot een ongeval.

Wisselen van baancombinaties
Internationaal gezien neemt Schiphol een unieke positie in ten aanzien van het baangebruik veroorzaakt door het geluidpreferentieel vliegen. Daar waar andere internationale vliegvelden hooguit één keer per dag wisselen van baancombinaties, gebeurt dit op Schiphol gemiddeld zestien keer per dag, waarvan een of twee keer vanwege een veranderende windrichting. De toch al complexe luchthaven Schiphol wordt voor de gebruikers nog moeilijker gemaakt door dit significante aantal baanwisselingen, die op gespannen voet staan met de veiligheid. Daar waar het 2+2 baangebruik zorgt voor veilige, voorspelbare en stabiele verkeersstromen, is dit onvoldoende op waarde geschat aan de Alderstafel. De duidelijke stem die Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) laat horen over 2+2 baangebruik voor een veiliger Schiphol wordt genegeerd. In plaats daarvan worden de verkeersleiders op de proef gesteld om met ‘kunst- en vliegwerk’ de capaciteit waar te maken.

Quick wins
De VNV is van mening dat het door de OVV benoemde gemis van een integrale analyse van de veiligheidsaspecten bij het geluidpreferentieel vliegen alsnog dient plaats te vinden. De veiligheid kan niet ondergeschikt gemaakt worden aan de spreiding van het geluid en daarmee direct het risico voor de omwonenden vergroten.
De veiligheid op en rond Schiphol dient niet veilig genoeg, maar zo veilig mogelijk te worden. Daarom mag het denken in veiligheidsrisico’s niet leiden tot het accepteren van geïdentificeerde, onveilige situaties. Als het rapport opmerkt dat Schiphol een complexe luchthaven is en uitnodigt tot het maken van fouten, kan de enige, juiste actie zijn het minder complex maken van de luchthaven. Dit betekent dat er geïnvesteerd moet worden in veranderingen, onafhankelijk van het aantal vliegbewegingen nu en in de toekomst, aldus de VNV.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Artitech Kidde Commercial

Seagate

SequriX

Suricat

Boon Edam

Distri Company

Wordt een partner