Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

ADI

Intrasec

Gold-IP

OSEC

ASIS

VBN

Top Security

Connect Security

Lobeco

Milestone

Traka ASSA ABLOY

WBN Security

SMC Alarmcentrale

Alarm Meldnet

Eizo

Seris

Securitas

Van Dusseldorp Training

Masset

Paxton

VGN Group

SmartSD

ARAS

Advancis

MOBOTIX

LUGN

Regio Control Veldt

CSL

Uniview

VVNL

CDVI

Teletek

Hanwha Vision Europe

Crown Security Services

Ajax Systems

Unii

i-Pro

G4S

IDIS

Network Optix

Optex

Secusoft

Paraat

Genetec

Hikvision

Aritech

VIGI

ASSA ABLOY

VEB

Nenova

Paralax

Brivo

NIBHV

Add Secure

VAIBS

2N

Synguard

HID

MPL

Trigion

HD Security

Bosch Security Systems

SOBA

Distri Company

Alphatronics

SmartCell

OpenEye

Bydemes

Seagate

Sequrix

Multiwacht Security

Akuvox

Kidde Commercial

Service Centrale Nederland

VisionPlatform.ai

Centurion

Eagle Eye Networks

Vrouw die ruim 3000 keer onnodig 112 belde aangehouden

21 september 2023
Redactie
19:23

Een veelbeller die sinds februari dit jaar de 112-centrale lastigviel met valse meldingen, is aangehouden. Een 57-jarige vrouw uit Velp belde duizenden keren naar het noodnummer. De politie was al langere tijd op zoek naar deze vrouw. Dankzij een vergissing van de vrouw, kwam de politie haar op 21 september op het spoor.

De vrouw belde met een telefoon zonder simkaart. Met de hulp van diverse instanties kon de politie wel achterhalen uit welke omgeving de telefoontjes kwamen, maar vonden ze nog geen concreet adres. Ook in de ochtend van 21 september belde de vrouw anoniem naar 112, alleen dit keer ook met haar privételefoon. De oplettende centralist legde meteen de link met de eerder ontvangen neptelefoontjes.
Het adres kon uitgelezen worden en politieagenten troffen vervolgens de vrouw aan in haar woning in Velp. Hier verleende zij alle medewerking, gaf eerlijk toe dat zij de beller was en werd haar telefoon in beslag genomen. De politie gaat de toedracht nu verder onderzoeken, waarna ook vervolgstappen worden bepaald. Hulpverlening wordt daarbij niet uitgesloten.

Onnodig 112 bellen is een groot probleem
In 2022 werd het alarmnummer 112 bijna 3,5 miljoen keer gebeld. Bijna 40 procent van deze oproepen werd niet doorgezet naar de hulpdiensten, omdat het ging om misbruik of oneigenlijk gebruik van het noodnummer. Het bezorgt de politie en andere hulpverleners veel onnodig werk en wordt als een zwaar vergrijp gezien.
Bij een valse 112-melding wordt degene die de valse melding heeft gedaan, opgespoord. Wie een valse melding doet (dit betekent: zeggen dat er iets gebeurt, wat niet waar is), of misbruik maakt van 112 (alleen bellen en de verbinding verbreken of lachen, schreeuwen, schelden, etc.), pleegt een misdrijf. De politie zal dan ingrijpen en dat kan resulteren in een taak- of zelfs gevangenisstraf.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

VIGI

Suricat

Seagate

Distri Company

SequriX

Artitech Kidde Commercial

Boon Edam

Wordt een partner