Wat Nike doet tegen merkvervalsing en transportcriminaliteit
Maar liefst 70 VBN-leden brachten onlangs een bezoek aan het Europese hoofdkwartier van Nike in Hilversum om te vernemen hoe bij de sportartikelengigant gastvrijheid en security op een slimme manier worden gecombineerd. Daarnaast ging aandacht uit naar bestrijding van merkvervalsing en beveiliging van de logistiek.
De eerste spreker was Alister Baldrick, die bij Nike senior protection officer is. Hij vertelde dat de sportartikelenfabrikant veel schade ondervindt van namaakproducten. Die kosten niet alleen veel omzet, omdat mensen dan niet de originele producten kopen, maar zetten ook de reputatie van het merk onder druk. Consumenten schaffen soms zonder dat te weten de namaakproducten aan en plaatsen negatieve recensies als de kwaliteit blijkt tegen te vallen. Het fenomeen is volgens Baldrick moeilijk te bestrijden. De namaakproducten komen uit landen, waar deze vorm van criminaliteit niet of nauwelijks wordt aangepakt en leveren de criminelen bijzonder veel winst op. Naast deze fysieke criminaliteit, kampt Nike ook met digitale criminaliteit in de vorm van webshops die namaakproducten leveren of die consumenten laten betalen zonder überhaupt iets te leveren. De aanpak wordt steeds lastiger, omdat de criminelen producten maken die nauwelijks nog van de originelen zijn te onderscheiden. Baldrick, die zelf een achtergrond bij de douane heeft, toonde nog enkele trucs die criminelen gebruiken om hun spullen door de douanecontroles te krijgen. Zo gebeurt het dat merkkenmerken pas in het land van aankomst worden aangebracht. Nike werkt samen met onder andere de politie, douane, Europol, Interpol, Olaf en Eurojust om merkvervalsers op te sporen en te laten vervolgen. Soms wordt ook met concurrenten samengewerkt, maar daar zitten volgens Baldrick nogal nadelen aan vast.
Transportcriminaliteit
Ook de tweede spreker werkt bij Nike. Luc van Herck gaat bij de fabrikant over beveiliging van de logistiek. De producten van Nike worden in veel landen geproduceerd en in nog meer landen verkocht. Daarvoor is veel transport nodig en deze transporten zijn bijzonder populair bij ladingdieven. Daarnaast is controle nodig op de distributiecentra. Er werken duizenden mensen en dan is het volgens de beveiligingsspecialist niet uit te sluiten dat daar ook criminelen tussen zitten. Jaarlijks vinden maar liefst 60.000 transporten plaats tussen de 84 distributiecentra. Nike werkt daarvoor samen met 31 zorgvuldig geselecteerde transportbedrijven. Soms hebben die goed beveiligde vrachtwagens, maar er wordt ook veel met ’tenten op wielen’ gereden. Als die ’s nachts op een openbaar parkeerterrein langs de snelweg staan, is de kans groot dat ladingdieven toeslaan. De transporteurs krijgen daarom het dringende advies om alleen op één van de 440 veilige truck parkings te parkeren. Nike houdt bij welke transporteurs zich aan de regels houden, waarbij onder andere gebruik wordt gemaakt van track&trace-technologie. Bij diefstal is vaak goed na te gaan wat er precies gebeurd is en waar de gestolen goederen naar toe zijn gegaan.
Ronald Stuifzand gaf tot slot nog uitleg over de geschiedenis en de structuur van de Nike-campus in Hilversum, waarna het gezelschap in drie groepen aan een rondleiding kon deelnemen. De bijeenkomst was alleen voor leden van de VBN. De komende periode vinden vaker dergelijke bijeenkomsten plaats op locaties die voor ‘gewone’ burgers meestal niet toegankelijk zijn. Wie hier aan wil deelnemen, maar nog geen lid is, kan zich via deze link aanmelden bij de VBN.