Webwinkelfraude neemt weer toe
Na twee jaar van afname, is het aantal gevallen van webwinkelfraude in Nederland weer gestegen, zo schrijft ad.nl. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org meldt een toename van nepwebshops en het gemiddelde bedrag waarvoor consumenten worden opgelicht is ook gestegen.
In de eerste vier maanden van dit jaar registreerde de politie bijna 33.000 meldingen van fraude, waarvan iets meer dan de helft betrekking had op webwinkels of handelsplatforms zoals Marktplaats. Dit betekent dat elke 10 minuten een melding van deze specifieke vorm van fraude binnenkomt.
Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org, bevestigt de toename van malafide webshops. Vooral websites met een .com-adres die logo’s en namen van bekende webshops misbruiken zijn in opkomst. Consumenten die in deze val trappen, verliezen gemiddeld 350 euro per slachtoffer, een stijging van ruim 20 procent ten opzichte van vorig jaar.
Niet bestaande vakantieverblijven
De fraude betreft niet alleen producten via nepwebsites of handelsplatforms, maar ook kaartjes voor concerten of voetbalwedstrijden en aanbiedingen voor vakantieverblijven die er heel anders uitzien dan op de foto of zelfs helemaal niet bestaan. Deze vorm van fraude komt nu vaker voor dan in dezelfde periode vorig jaar en ook vaker dan in de eerste vier maanden van 2022. Na het topjaar 2021, waarin oplichters inspeelden op de paniek rond coronavaccins en QR-codes, daalde het aantal meldingen twee jaar op rij, maar is nu met bijna 14 procent gestegen.
Opvallend is dat slachtoffers van webwinkelfraude zich minder vaak bij de politie melden dan een paar jaar geleden, volgens recent gepubliceerde cijfers van het CBS. De belangrijkste reden hiervoor is dat men denkt dat aangifte doen geen zin heeft. Dit beeld verandert echter, aldus een politiewoordvoerder. Het aantal gevallen van webwinkelfraude waarbij de politie een verdachte op het oog heeft, is de afgelopen jaren verviervoudigd: van minder dan 2 naar bijna 8 procent.
Scamcheck
De uitdaging blijft dat je vaak niet weet wie er aan de andere kant van de internetverbinding zit, en er zijn bijna nooit getuigen van de fraude. Als de oplichter echter een Nederlands rekeningnummer gebruikt, kan de politie bij de bank opvragen wie de rekeninghouder is en de aangifte naar de juiste regio-eenheid sturen. Sommige verdachten krijgen ook de keus: strafrechtelijke vervolging of het terugbetalen van het geld aan het slachtoffer.
Thuiswinkel.org blijft controleren op webwinkels die hun logo onrechtmatig gebruiken en werkt samen met de politie. Ze bieden een ‘scamcheck’ voor consumenten en ondernemers. Ten Ham adviseert consumenten om goed op te letten bij online aankopen: “Controleer het webadres, check of de webshop duidelijke contactgegevens heeft, lees de reviews en let op het ontwerp van de website. Als een webshop er slordig uitziet, is het waarschijnlijk een nepwebshop.”