Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Top Security

Bosch Security Systems

CDVI

ASIS

Centurion

VBN

i-Pro

Teletek

VVNL

VEB

HD Security

Paxton

Kidde Commercial

Eizo

Secusoft

Intrasec

2N

OSEC

LUGN

Advancis

Lobeco

SOBA

Unii

ADI

Masset

Service Centrale Nederland

Regio Control Veldt

ARAS

ASSA ABLOY

Seagate

MPL

Aritech

Genetec

Brivo

Uniview

Alphatronics

SmartCell

Optex

VIGI

Seris

IDIS

Traka ASSA ABLOY

Van Dusseldorp Training

Hikvision

VisionPlatform.ai

Akuvox

Paraat

Synguard

Milestone

Multiwacht Security

Distri Company

Network Optix

OpenEye

Securitas

NIBHV

Gold-IP

SmartSD

WBN Security

Bydemes

HID

G4S

Add Secure

Paralax

Eagle Eye Networks

CSL

Ajax Systems

Nenova

Crown Security Services

Trigion

Alarm Meldnet

SMC Alarmcentrale

MOBOTIX

VAIBS

Sequrix

VGN Group

Hanwha Vision Europe

Connect Security

Weer stijging koperdiefstal langs het spoor

1 maart 2017
Redactie
06:37

Door de steeds hogere koperprijzen stijgt opnieuw het aantal diefstallen van koper van de spoorwegen, zo maakt het AD bekend. Deze vorm van criminaliteit kan tot levensgevaarlijke situaties leiden.

In 2016 nam het aantal koperdiefstallen al met 10 procent toe ten opzichte van het jaar ervoor. Maar de afgelopen twee maanden is het helemaal bar en boos. In januari en februari vonden vier maal zoveel koperdiefstallen plaats als in dezelfde periode in 2016. Dit blijkt uit cijfers die het Algemeen Dagblad heeft opgevraagd bij spoorbeheerder ProRail.

1339 treinen vielen uit
ProRail telt ook pogingen mee, als daarbij schade is ontstaan. Want ook in die gevallen worden kosten gemaakt om bijvoorbeeld te controleren of de seinen, wissels en slagbomen bij spoorovergangen nog goed werken.
Vorig jaar vielen door koperdiefstal 1339 treinen uit door vertragingen en omleidingen. Daardoor traden ook andere verstoringen op, bijvoorbeeld doordat machinisten niet op tijd op stations arriveerden om een vervolgdienst over te nemen.

Synthetisch dna
Alleen al op Prinsjesdag liepen circa 25.000 reizigers vertraging op, omdat er tot in de middag geen treinen tussen Delft en Schiedam konden rijden. ProRail zegt er alles aan te doen om koperdiefstal te bestrijden. Zo worden op veel plaatsen hekken en camera’s geplaatst en vinden nachtelijke controles met honden plaats. Verder wordt het koper behandeld met synthetisch dna, zodat de herkomst kan worden bepaald. Bovendien weten veel koperdieven inmiddels dat koper met het niet te verwijderen synthetisch dna moeilijk te verkopen is. Waar mogelijk vervangt ProRail koperen leidingen door het goedkopere aluminium.

Levensgevaarlijk
Koperdiefstal is niet alleen levensgevaarlijk voor treinreizigers en automobilisten bij spoorwegovergangen. Ook de daders lopen een groot risico. “Bizar dat mensen voor zo’n habbekrats hun leven wagen”, zegt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom tegen het AD. “In het gunstige geval mag je je melden bij brandwondencentrum Beverwijk. In het ongunstige geval kan je moeder een doodskist bestellen.”
Het probleem wordt verergerd door de stijging van de koperprijzen. Het afgelopen jaar ging de prijs van een kilo koper omhoog van 4 naar 5,60 euro. Verwacht wordt dat de prijzen dit jaar nog verder zullen stijgen, vanwege een toenemende vraag vanuit de Chinese markt. Wat de diefstallen volgens het AD ook in de hand werkt, is dat recyclebedrijven contant geld bieden voor aangeboden koper. In onze buurlanden is dat verboden.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Seagate

SequriX

VIGI

Boon Edam

Distri Company

Artitech Kidde Commercial

Suricat

Wordt een partner