Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

SOBA

Alphatronics

2N

PG Security Systems

VEB

Dero Security Products

EAL

VVNL

SmartSD

Eagle Eye Networks

Unii

CSL

Traka ASSA ABLOY

SmartCell

Explicate

Uniview

Lobeco

Nimo Dog Security

BHVcertificaat.online

VAIBS

OSEC

Nimo Drone Security

CDVI

ASSA ABLOY

Nenova

JMB Groep

Optex

Secusoft

Paxton

Regio Control Veldt

Bydemes

i-Pro

Crown Security Services

Oribi ID Solutions

Genetec

VideoGuard

CardAccess

Sequrix

Paraat

Seris

Avigilon Alta

Service Centrale Nederland

Trigion

HD Security

Securitas

ASIS

VBN

Akuvox

Hikvision

20face

Eizo

Masset Solutions

NIBHV

Seagate

Brivo

De Beveiligingsjurist

NetworxConnect

SMC Alarmcentrale

Bosch Security Systems

Hanwha Vision Europe

Multiwacht

Centurion

Advancis

DZ Technologies

Milestone

RoSecure

ARAS

HID

Ajax Systems

Connect Security

G4S

ADI

Top Security

GFT

Gold-IP

Alarm Meldnet

Kiwa

IDIS

Add Secure

Werkgever verkeersregelaar kan meer doen tegen geweld

6 februari 2013
Redactie
17:26

Horecabedrijven en tankstations nemen vrij veel maatregelen om hun personeel te beschermen tegen agressie en geweld van klanten. Minder goed staat het met de verkeersregelaars.

Statistieken overzoekDit blijkt uit controles ten aanzien van het beschermen van werknemers tegen agressie en geweld die de Inspectie SZW in de periode maart 2011 tot en met februari 2012 hield bij 737 horecagelegenheden, 245 tankstations en 36 werkgevers van verkeersregelaars. De inspecties in de horecasector zijn uitgevoerd in samenwerking met de controleurs van de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA). Het doel van de inspecties was de naleving van de wet- en regelgeving met betrekking tot agressie en geweld te verhogen. Daarnaast hebben de geïnspecteerde bedrijven tijdens de inspecties voorlichting gekregen over de instrumenten die zij hierbij kunnen inzetten. De inspecties maakten deel uit van het programma Agressie & Geweld van de Inspectie SZW dat liep van 2010 tot 2012.

In de horeca treffen werkgevers de benodigde maatregelen, vaak ook in samenwerking met politie en gemeenten. Hoewel de nadruk ligt op de gevolgen van agressie en geweld voor de gasten of klanten, wordt hiermee ook het risico op agressie en geweld voor de werknemers tegengegaan. Horecaondernemers nemen de maatregelen over het algemeen niet op basis van een inschatting van de risico’s voor de werknemers. Het ontbreekt namelijk meestal aan zo’n inventarisatie.

Alle geïnspecteerde tankstations hebben inmiddels goede bouwkundige en technische veiligheidsvoorzieningen, zoals alarminstallaties, camerasystemen en kogelwerend glas. Wel schort het aan de kennis van werknemers over het omgaan met agressieve klanten. Ook verdient de nazorg van personeel dat slachtoffer is van agressie en geweld, extra aandacht.

Bij de verkeersregelaars is het risico op agressie en geweld groot. Zij hebben dagelijks te maken met bijvoorbeeld scheldpartijen, dreigingen met fysiek geweld en (bijna-)aanrijdingen. Werkgevers van verkeersregelaars nemen nog te weinig maatregelen om hun personeel hiertegen te beschermen. Zij moeten onder meer aandacht besteden aan voorlichting en training van medewerkers. Ook moeten er instructies komen hoe ze het beste kunnen handelen bij een incident.

Bedrijven die in overtreding waren, worden opnieuw gecontroleerd. De Inspectie SZW schrijft dan direct boetes uit aan werkgevers waar zij dezelfde tekortkomingen tegenkomt. Bij hardnekkige overtreders zal de Inspectie SZW nieuwe middelen gebruiken om maatregelen af te dwingen. Zo kan de Inspectie sinds begin dit jaar hogere boetes opleggen.

Download: Agressie en geweld in de horeca, in tankstations en bij verkeersregelaars (pdf)

Deel dit artikel via:

Vlog 5

Premium partners

Videoguard

Seagate

Suricat

Wordt een partner