Werknemers in zorg voelen zich meest onveilig
Werknemers in de zorgsector voelen zich vaker onveilig op de werkplek dan werknemers uit andere sectoren. Dit blijkt uit onderzoek van facilitair dienstverlener Eurest Services. Het onderzoek is gehouden onder meer dan 1100 werknemers die werkzaam zijn in bedrijfspanden met meer dan 100 werknemers.
Uit het onderzoek blijkt dat 7,1% van de werknemers in de zorgsector zich niet geheel veilig voelt op de werkplek. Uit eerder onderzoek bleek al dat ziekenhuizen relatief slecht beveiligd zijn. Nu blijkt ook dat de gebrekkige beveiliging ook door de werknemers wordt ervaren. |
Over het algemeen voelt 4,7% van de Nederlandse werknemers zich niet helemaal veilig op de werkplek. Er blijkt echter ook dat 82,3% van de Nederlandse medewerkers zich wél veilig voelt. In de zorg ligt dit percentage iets lager (78,1%).
Ondanks alle maatregelingen die door werkgevers worden getroffen, blijkt dat er bij één op de acht werknemers in het voorgaande jaar iets is gebeurd in het bedrijfspand, waardoor hij of zij zich onveilig voelde. Met name bij werknemers in de zorgsector komt dit soort incidenten vaker voor: 21,9% geeft aan zich één of meerdere keren gedurende het afgelopen jaar onveilig te hebben gevoeld door incidenten, zoals geweld, diefstal, etc. Dit percentage ligt aanzienlijk hoger dan in andere sectoren.
“Dit komt mede doordat werkplekken in de zorg zich vaak op publiek toegankelijke locaties bevinden. De beslotenheid van kantoorlocaties zorgt automatisch voor een veiliger gevoel van de werknemers. Toch heeft de bezuinigingsdrang in de zorgsector ook invloed, waardoor de beveiliging op zorglocaties soms onder de maat is,” aldus Vincent Peeters, directeur van Eurest Services. “We moeten echter niet vergeten dat de Nederlandse werknemer zich doorgaans veilig voelt en dat op veel locaties in Nederland de beveiliging als goed wordt ervaren. Dit komt doordat de beveiligingssector zich de afgelopen jaren enorm heeft geprofessionaliseerd en er steeds meer innovatieve methoden worden gehanteerd.”
Bernard Drion, lector Facility Management aan NHTV benadrukt het verschil tussen ‘veilig’ en ‘beveiligd’: “Doordat medewerkers zich niet veilig voelen ontstaat de neiging om beveiliging te intensiveren. Dat is logisch, maar die remedie kan toch een negatieve uitwerking hebben. Want men moet zich realiseren dat diezelfde medewerkers en hun bezoekers zich liever ‘veilig’ dan ‘beveiligd’ voelen. Ook is de nadrukkelijke aanwezigheid van beveiligers niet bevorderlijk voor een gastvrij onthaal, waarbij de bezoeker zich welkom voelt. Bedrijven staan voor de uitdaging om hierin de juiste balans te vinden: de bezoeker moet zich welkom voelen én tegelijkertijd erop vertrouwen dat de organisatie professioneel omgaat met risico’s van criminaliteit, terrorisme en vandalisme.”
Ondanks het relatief veilige gevoel zijn Nederlanders huiverig met het onbeheerd achterlaten van waardevolle spullen op de werkplek. Slechts 32,0% van de werknemers vindt het vertrouwd om een mp3-speler, portemonnee of andere waardevolle spullen onbeheerd achter te laten. In de kantooromgeving gebeurt dit het meest: 41,1% van de medewerkers geeft aan dat de werkplek veilig genoeg is om dat te kunnen doen. Een groot contrast met productie- en logistieke omgevingen: hier vindt slechts 15,3% van de respondenten dit vertrouwd.