Winkel eist vaker legitimatie bij creditcard
Consumenten die met een creditcard afrekenen, moeten zich steeds vaker legitimeren. Ondernemers voelen zich daartoe gedwongen, omdat zij sinds kort zelf de schade moeten vergoeden als blijkt dat er fraude met de betaalpas is gepleegd.
Dat heeft winkeliers al miljoenen euro’s gekost, zegt het Platform Detailhandel. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel stelt dat consumenten met een creditcard zonder legitimatie in minder winkels terechtkunnen. Een onhandige situatie, maar winkeliers proberen zich op deze manier in te dekken.
Nieuwe creditcards zijn uitgerust met chips en een pincode, maar veel winkels hebben nog oude apparatuur die deze passen niet accepteert. Vroeger waren banken de dupe van creditcardfraude maar de aansprakelijkheid is gelegd bij de ondernemers. Creditcarduitgever Paysquare bevestigt in het AD dat winkeliers aansprakelijk worden gesteld voor fraude, als zij oude apparatuur hebben en onvoldoende preventiemaatregelen nemen. Hoeveel geld er is teruggevorderd, wil woordvoerster Pol niet zeggen.









































































































