Zorgen over veiligheid Schiphol door hoge werkdruk beveiligers

Vakbond FNV en particuliere beveiligers spreken hun twijfels uit over de veiligheid op Schiphol. Door personeelstekorten en hoge werkdruk zou er nauwelijks tijd zijn om passagiers goed te observeren. De luchthaven en de beveiligingsbedrijven ontkennen dat de veiligheid op het spel staat.

Door de coronacrisis kwam het luchtverkeer lange tijd vrijwel stil te liggen. Veel beveiligers op de luchthaven werden hierdoor elders te werk gesteld of zochten ander werk. Nu de reizigersstromen op Schiphol weer fors op gang komen, zijn de beveiligers van weleer niet meteen weer beschikbaar. Dit zorgt voor een zeer hoge werkdruk voor het beveiligingspersoneel dat nog wel op de luchthaven werkt. Volgens Hassan Abdelli van FNV moeten veel beveiligers hun werk met burn-outklachten doen. En waar voorheen koppels surveilleerden, lopen beveiligers nu alleen hun rondes.

Hoog ziekteverzuim
Beveiligers met wie De Telegraaf sprak, hebben het over een combinatie van hoge werkdruk, angstcultuur, bezuinigingsdrift en onderbezetting. Dat laatste onder andere door een ziekteverzuim van 35 procent. De tekorten zouden worden aangevuld met uitzendkrachten en nog niet gediplomeerde beveiligers. Observeren van verdachte passagiers is ook niet mogelijk, want dan raken de beveiligers achter op hun ronde. Abdelli klaagt dat de bedrijven worden uitgeknepen door Schiphol, maar de luchthaven verklaart dat de budgetten voor beveiliging juist zijn vergroot. De kwaliteit wordt gecontroleerd door onder andere mystery guests in te zetten. Daarnaast voert de overheid controles uit.

Besmetting
Begin augustus luidde CNV Vakmensen ook al de noodklok. Niet alleen lijden de beveiligers onder een hoge werkdruk, ook hebben zij stress vanwege corona. Vooral op de M-pier zou het risico voor besmetting met het virus onaanvaardbaar groot zijn, vertelde bestuurder Erik Maas. Door de extra controles ontstaan lange wachtrijen, waarbij passagiers geen 1,5 meter afstand houden. Vervolgens wordt van de beveiligers verwacht dat die de passagiers fouilleren. Maas pleit daarom voor versnelde invoering van de remote X-ray, waarmee mensen op afstand gevisiteerd kunnen worden.

Werving
Volgens Schiphol wordt er wel alles aan gedaan om passagiers 1,5 meter afstand te laten houden. Het dragen van mondkapjes is verplicht en beveiligers werken zoveel mogelijk achter spatschermen. Zij mogen fouilleren met handschoenen aan en vanaf de zijkant van de passagier, in plaats van de voorkant. De luchthaven is bezig met het invoeren van betere scanners, zodat minder vaak handmatig gefouilleerd hoeft te worden. De hygiënemaatregelen zijn wel versoepeld, omdat iedereen nu vooraf negatief getest moet zijn, voordat men op reis kan. Beveiligingsbedrijven verklaren alles te doen om extra personeel te werven voor Schiphol, maar dat gaat volgens FNV vooral om tijdelijke contracten. En wie kritiek heeft, kan direct vertrekken. Op werkroosters die De Telegraaf te zien kreeg, stond een beveiliger die met 4 uur rust tussendoor, twee diensten van 20 uur had gedraaid. De krant sprak een beveiliger die ervoor pleit dat de concurrentie tijdens aanbestedingen wordt beëindigd, zodat de bedrijven weer voldoende personeel kunnen aannemen en dat ook behoorlijk kunnen betalen. ‘Anders is het niet de vraag of het misgaat, maar wanneer!’

Deel dit artikel via: