Zwaar overleg tussen Schiphol en beveiligingsbedrijven

Schiphol is boos op de daar werkende beveiligingsbedrijven, omdat er door personeelsgebrek weer lange rijen passagiers ontstaan. Maandag zouden er 14 procent minder beveiligers zijn komen opdagen, dan contractueel was afgesproken, schrijft het FD. Vooral ingehuurde zzp-ers laten het afweten.
Van de ooit zo goede reputatie van Schiphol is na de coronacrisis niet veel over gebleven. De rijen voor de veiligheidscontrole zijn soms zo lang, dat passagiers buiten de terminal moeten wachten. De luchthaven wil daarom betere afspraken maken met de beveiligingsbedrijven CTSN, G4S en I-SEC, aan wie het beveiligingswerk in ieder geval tot 2025 is uitbesteed. Even leek de crisis bezworen dankzij een zomerbonus van ruim 5 euro per uur, maar sinds die begin september is afgeschaft, houden veel beveiligers de luchthaven voor gezien. De beveiligingsbedrijven en de vakbonden stellen nu voor om eerst eens te kijken of er iets gedaan kan worden aan de redenen dat veel beveiligers vertrekken en dat zijn de hoge werkdruk, de slechte roosters en ongunstige arbeidsvoorwaarden.
Inbesteding
Maandag was het weer chaos op de luchthaven, terwijl er niet uitzonderlijk veel passagiers waren. De beveiligingsbedrijven konden niet de beloofde aantallen mensen leveren, omdat vooral ingehuurde zelfstandigen er sinds de afschaffing van de zomerbonus geen zin meer in hebben en gewoon niet meer komen opdagen. Sommigen denken dat een eigen bedrijfsbeveiligingsdienst de oplossing kan zijn. Beveiligers kunnen dan in vaste dienst worden genomen, wat meer zekerheid geeft. Schiphol zal dat echter niet eerder dan in 2025 kunnen doen, omdat anders contractbreuk wordt gepleegd. Ook is het de vraag of men de vereiste aantallen beveiligers zal kunnen aantrekken, nu het in de sector algemeen bekend is dat de luchthaven bepaald niet de fijnste plek is om beveiliger te zijn. Zelfs met de zomerbonus lukte het met geen mogelijkheid om de 200 vacatures ingevuld te krijgen. Joost van Doesburg van FNV vindt dat beveiligers zo veel mogelijk een vast contract moeten krijgen en een hoger salaris. Ook moet er volgens hem meer maatwerk komen in de roosters en moet Schiphol zo snel mogelijk beginnen met het inbesteden van de beveiliging. Het hogere salaris komt er, maar dat geldt voor de hele sector en is weinig meer dan een compensatie van de flinke inflatie van dit moment. Zelfstandige beveiligers hebben het momenteel voor het kiezen en zullen de voorkeur hebben voor locaties waar het plezierig is om te werken. Volgens Leon Vincken van VBe NL gaat het ook om hoe er wordt omgegaan met de beveiligers. “Hoeveel respect is er voor het werk dat zij onder moeilijke omstandigheden moeten doen?” Op dat gebied laat Schiphol nog veel te wensen over.