Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Van Dusseldorp Training

VAIBS

VBN

Regio Control Veldt

BHVcertificaat.online

Bydemes

Service Centrale Nederland

VGN Group

LUGN

Bosch Security Systems

Akuvox

Synguard

Distri Company

Traka ASSA ABLOY

ARAS

Add Secure

MPL

Uniview

ASSA ABLOY

ADI

Eagle Eye Networks

Teletek

Seris

Centurion

Masset

Milestone

Genetec

Crown Security Services

VEB

Hanwha Vision Europe

Securitas

CSL

VisionPlatform.ai

Unii

Alarm Meldnet

Intrasec

i-Pro

Optex

Lobeco

HD Security

Advancis

Kidde Commercial

OpenEye

MOBOTIX

Paralax

Gold-IP

Secusoft

Paraat

Sequrix

Eizo

SOBA

G4S

VVNL

Multiwacht Security

Paxton

HID

Nenova

Connect Security

CDVI

Seagate

SmartSD

Ajax Systems

Trigion

Hikvision

IDIS

Aritech

Network Optix

ASIS

Top Security

2N

NIBHV

OSEC

SMC Alarmcentrale

Brivo

SmartCell

Alphatronics

Zwartrijders in OV gaan fors meer betalen

30 juni 2025
Redactie
05:21

De boete voor zwartrijden in het openbaar vervoer wordt vanaf 1 oktober aanzienlijk verhoogd. Dat maakte demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Thierry Aartsen (VVD), bekend. De verhoging bedraagt veertig procent, want het boetebedrag gaat van 50 naar 70 euro. Ook de administratiekosten voor het te laat betalen van een boete gaan omhoog.

Volgens Aartsen is de maatregel noodzakelijk. “We hebben het boetebedrag bijna tien jaar ongemoeid gelaten, terwijl de kosten voor het reizen met het ov sinds 2016 met meer dan 25 procent zijn gestegen. Het is tijd om het sanctiebedrag in lijn te brengen met die ontwikkeling”, vertelt hij in een toelichting aan De Telegraaf. De staatssecretaris benadrukt dat sociale veiligheid in het openbaar vervoer een speerpunt voor hem is, juist in de maanden dat hij demissionair aanblijft. “Zwartrijders veroorzaken vaak ook overlast”, stelt hij. “Ze geven reizigers, vooral vrouwen, ’s avonds een onveilig gevoel op perrons of in treinen. En bij toegangspoortjes proberen ze regelmatig mensen opzij te duwen om zonder geldig kaartje binnen te komen. We moeten zulke praktijken ontmoedigen door strengere maatregelen.”

Grote aantallen
Dat de boeteverhoging geen overbodige luxe is, blijkt volgens Aartsen ook uit de stijgende cijfers. Vervoerders leggen jaarlijks tienduizenden boetes op. Zo deelde NS in 2023 ruim 283.000 boetes uit voor zwartrijden; dat aantal liep in 2024 op tot bijna 353.000. Ook bij regionale vervoerder Arriva is een forse stijging zichtbaar: van ruim 35.000 boetes in 2023 naar meer dan 53.000 dit jaar.
Opvallend is bovendien dat, volgens Arriva, een groot deel van de boetes rondom asielzoekerscentrum Ter Apel niet wordt betaald. Maar los van de locatie of achtergrond van zwartrijders, benadrukt Aartsen dat handhaving noodzakelijk blijft. “De hoogte van de boete moet een duidelijke prikkel zijn om niet zonder geldig vervoerbewijs te reizen”, aldus de staatssecretaris. Of de verhoging van de boete tot meer veiligheid gaat leiden is overiges de vraag. In de praktijk blijken agressie en intimidatie juist toe te nemen naar mate overtreders meer moeten betalen.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Seagate

Distri Company

SequriX

Boon Edam

Suricat

Artitech Kidde Commercial

Wordt een partner