Beveiliging nieuws

Onze partners

CSL

De Beveiligingsjurist

Centurion

EAL

Uniview

Lobeco

Hikvision

SOBA

Securitas

Milestone

Regio Control Veldt

SMC Alarmcentrale

CardAccess

Hanwha Vision Europe

20face

Nimo Dog Security

ARAS

GFT

BHVcertificaat.online

NetworxConnect

Traka ASSA ABLOY

Gold-IP

SmartSD

2N

Bosch Security Systems

JMB Groep

ADI

G4S

Add Secure

VEB

Nimo Drone Security

VBN

Ajax Systems

SmartCell

Trigion

PG Security Systems

Unii

Explicate

Seris

RoSecure

Top Security

Dero Security Products

Crown Security Services

Service Centrale Nederland

Eagle Eye Networks

Alphatronics

Paraat

Eizo

Seagate

Oribi ID Solutions

Genetec

i-Pro

Avigilon Alta

CDVI

Multiwacht

Secusoft

Optex

Sequrix

Dahua

Paxton

VideoGuard

IDIS

NIBHV

Kiwa

HD Security

VVNL

OSEC

MPL

Akuvox

Nenova

Advancis

Connect Security

Masset Solutions

ASIS

Alarm Meldnet

VAIBS

ASSA ABLOY

DZ Technologies

HID

Bydemes

Brivo

11.600 boetes voor niet dragen mondkapje in OV

19 september 2021
Redactie
10:30

Sinds 1 juni vorig jaar, toen in het openbaar vervoer het dragen van een mondkapje verplicht werd, zijn 11.600 boetes uitgedeeld aan weigeraars. Ook hebben zich bijna 5600 incidenten voorgedaan met boze reizigers. Dat meldt de NOS op basis van opgevraagde documenten.

Uit de stukken blijkt dat er tijdens de invoering van de mondkapjesplicht een flinke discussie was over wie moest handhaven. De politie voelde daar niets voor. Ook was niet duidelijk op grond van welke wet gehandhaafd moest worden. Het ministerie van Justitie en Veiligheid vond dat er met het oog op de volksgezondheid vanuit de Wet Personenvervoer kon worden opgetreden, maar daar werd bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat anders over gedacht. Uiteindelijk werd besloten dat boa’s van de openbaar vervoerbedrijven de mondkapjesplicht moesten handhaven. Het handhaven zou bestaan uit het geven van een waarschuwing, eventueel gevolgd door een boete van 95 euro.

Geharrewar
De boete geldt voor het overtreden van de huisregels van de openbaar vervoerbedrijven. Als er op basis van de noodverordening opgetreden had moeten worden, zou dat een taak voor de politie zijn en zouden de boetes hoger zijn. Dat zou volgens de politie meteen ook tot meer weerstand tegen de maatregel hebben geleid.
De politie treedt wel op als passagiers gewelddadig worden, maar niet bij een scheldpartij. Er moet ook eerst iets gebeurd zijn, voordat de boa’s op assistentie kunnen rekenen. 5600 keer is er iets gebeurd, maar het is niet bekend hoe vaak de politie daarbij is ingeschakeld.
Kort voor de invoering van de mondkapjesplicht werd besloten de maatregel formeel onder de noodverordening te laten vallen, maar dat de boa’s van de vervoerders moesten handhaven. Als excuus voor het geharrewar werd aangevoerd dat de ministeries onder grote tijdsdruk moesten handelen.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

Videoguard

Suricat

MPL

Wordt een partner