112NL-app vergemakkelijkt contact met 112-meldkamers

Mensen die niet goed kunnen horen en/of spreken, kunnen nu via een app de 112-meldkamer bereiken. Ook voor mensen die de Nederlandse of Engelse taal niet beheersen is de app geschikt. De 112NL-app ondersteunt maar liefst 109 talen.
Wie de app downloadt kan daarin persoonlijke kenmerken aangeven. Deze kenmerken worden dan bij een melding meegestuurd aan de meldkamer, zodat de centralisten beter en sneller kunnen helpen. De app is voor iedereen te downloaden en vormt een aanvullende manier om de hulpdiensten in Nederland te bereiken.
109 talen
Via de 112NL-app is contact te leggen met een meldkamer in Nederland en start de centralist indien noodzakelijk een chatgesprek. Ook is aan te geven in welke taal men wil communiceren. De app kent een vertaalfunctie met 109 talen, die ook tijdens het chatten kan worden gebruikt. De app deelt automatisch de locatie van de melder met de meldkamer. Op basis van de ervaringen wordt de app verder doorontwikkeld. In de toekomst wordt de app uitgebreid met het meesturen van beeld en videomateriaal en een ik-kan-niet-praten-knop. De app is sinds 12 januari 2022 beschikbaar in de bekende appstores.