Beveiliging nieuws

Onze partners

Lobeco

Dero Security Products

20face

Explicate

DZ Technologies

HID

Add Secure

EAL

Seagate

IDIS

Oribi ID Solutions

Regio Control Veldt

G4S

ADI

Secusoft

CardAccess

Akuvox

CDVI

Milestone

Ajax Systems

ASIS

BHVcertificaat.online

NetworxConnect

Avigilon Alta

ASSA ABLOY

Eagle Eye Networks

SmartSD

De Beveiligingsjurist

Trigion

Traka ASSA ABLOY

Unii

PG Security Systems

Nimo Dog Security

OSEC

Connect Security

Hanwha Vision Europe

Sequrix

Kiwa

Dahua

Hikvision

Securitas

Paxton

Centurion

VAIBS

i-Pro

RoSecure

JMB Groep

Brivo

Crown Security Services

Top Security

2N

Bydemes

HD Security

VBN

VideoGuard

Nenova

VEB

Eizo

Uniview

Gold-IP

CSL

Advancis

Alarm Meldnet

Genetec

Masset Solutions

GFT

SmartCell

MPL

Paraat

Alphatronics

NIBHV

Service Centrale Nederland

SMC Alarmcentrale

Optex

Nimo Drone Security

Bosch Security Systems

Seris

SOBA

VVNL

Multiwacht

ARAS

1,2 miljoen slachtoffers van digitale criminaliteit

16 juli 2019
Redactie
23:16

In 2018 gaf 8,5 procent van de internetgebruikers van 12 jaar of ouder aan in de afgelopen twaalf maanden slachtoffer te zijn geweest van digitale criminaliteit. Dat komt neer op ruim 1,2 miljoen mensen. Vooral jongeren waren slachtoffer. Vermogensdelicten kwamen het vaakst voor. Dat meldt het CBS op basis van het vandaag verschenen onderzoek Digitale Veiligheid en Criminaliteit.

Het onderzoek naar Digitale Veiligheid en Criminaliteit is een nieuw onderzoek dat het CBS in het najaar van 2018 als pilot heeft uitgevoerd in samenwerking met de politie. Voor dit onderzoek werden 100 duizend personen benaderd, van wie ruim 38 duizend meededen.

Jongeren het vaakst slachtoffer
Jonge internetgebruikers van 12 tot 25 jaar waren met 12 procent het vaakst slachtoffer van digitale criminaliteit. Van de 65-plussers was nog geen 4 procent slachtoffer.

Vooral vermogensdelicten
4,6 procent was slachtoffer van een vermogensdelict, een delict waaraan de dader geld heeft verdiend. Van hacken was 1,8 procent slachtoffer. Daarnaast was 1,4 procent van de internetgebruikers slachtoffer van niet-seksuele interpersoonlijke incidenten, terwijl 0,7 procent slachtoffer was van interpersoonlijke incidenten met een seksuele (bij)bedoeling. Hierbij gaat het om incidenten in de persoonlijke sfeer, zoals roddel, pesten, stalken of bedreiging. 1 procent was slachtoffer van identiteitsfraude zonder financiële schade.

Aankoopfraude vaakst voorkomende online vermogensdelict
Binnen de vermogensdelicten werden internetgebruikers met 2,7 procent het vaakst slachtoffer van fraude bij online aankopen. Zij betaalden voor diensten of goederen die niet werden geleverd. Daarnaast is bij 0,5 procent geld van de rekening gehaald of zijn betalingen gedaan vanaf de rekening. Ook van Wangirifraude (een vorm van belfraude) was een half procent van de internetgebruikers slachtoffer.

Interpersoonlijke incidenten vooral laster en stalken
Bij interpersoonlijke incidenten ging het vooral om laster. 1 procent was slachtoffer van laster zonder seksuele (bij)bedoeling, 0,3 procent van seksueel getinte laster. Ook stalking komt met 0,5 procent (niet seksueel getint) en 0,4 procent (seksueel getint) naar verhouding vaak voor. Jongeren, met name jonge vrouwen, waren het vaakst slachtoffer van dergelijke incidenten.

Bijna kwart slachtoffers van aankoopfraude doet aangifte
Aan de slachtoffers van digitale criminaliteit is ook gevraagd of ze aangifte hebben gedaan bij de politie. De frequentie van deze aangiften varieert sterk tussen de verschillende vormen van digitale criminaliteit. Bij aankoopfraude en bij identiteitsfraude zonder financieel verlies deed bijna een kwart van de slachtoffers aangifte. Van hacken deed minder dan 3 procent aangifte. Interpersoonlijke incidenten werden door 10 procent van de slachtoffers aangegeven bij de politie. Belangrijke redenen voor slachtoffers om niet te melden of geen aangifte te doen, waren dat het niet helpt of dat het niet belangrijk genoeg was. 

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

Seagate

MPL

Videoguard

Wordt een partner