Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Avigilon Alta

NIBHV

Paraat

CDVI

PG Security Systems

SmartSD

Ajax Systems

Brivo

IDIS

NetworxConnect

Alarm Meldnet

Multiwacht

Akuvox

Oribi ID Solutions

Nenova

Alphatronics

Connect Security

Network Optix

i-Pro

EAL

Masset Solutions

Uniview

VAIBS

Trigion

Securitas

Gold-IP

OSEC

DZ Technologies

Optex

Sequrix

Secusoft

Genetec

Lobeco

Centurion

Aritech

G4S

Seris

Regio Control Veldt

Seagate

VideoGuard

ASSA ABLOY

Advancis

BHVcertificaat.online

Top Security

VVNL

ARAS

CSL

SmartCell

CardAccess

Explicate

Eizo

Traka ASSA ABLOY

Milestone

Bosch Security Systems

20face

Hikvision

Bydemes

SMC Alarmcentrale

Paxton

SOBA

ADI

Service Centrale Nederland

HID

Hanwha Vision Europe

VBN

Unii

ASIS

Add Secure

Dero Security Products

Crown Security Services

Kiwa

2N

Eagle Eye Networks

VEB

HD Security

181 euro boete voor klant die geen 1,5 meter afstand houdt

28 maart 2020
Redactie
08:22

Winkeliers kunnen klanten nu een boete van 181 euro of een winkelverbod van een jaar geven, als deze zich ondanks een waarschuwing niet houden aan de 1,5 meter afstand tot anderen. Dat meldt SODA, de organisatie die ook ‘administratieve boetes’ int van betrapte winkeldieven.

De Stichting OverlastDonatie (SODA) heeft op verzoek van de detailhandel een speciale aanpak ontwikkeld om winkeliers bij de handhaving van de Noodverordening Corona te ondersteunen. Niet onbelangrijk, want winkeliers die niet goed handhaven riskeren een boete die kan oplopen tot 4000 euro of sluiting op last van de burgemeester. Winkeliers dienen normaal deelnemer te zijn van SODA om van de diensten gebruik te kunnen maken, maar daar wijkt de stichting in het kader van de coronacrisis van af. Wie geen deelnemer is kan toch eenmalig een schadevergoeding door SODA laten incasseren. Dat gaat op dezelfde wijze als de schadevergoeding die van winkeldieven, verzekeringsfraudeurs en overlastveroorzakers in het openbaar vervoer wordt gevorderd.

Schade
In verband met de Noodverordening Corona heeft de overheid strikte regels opgelegd. Van onder andere winkeliers wordt verwacht dat deze ervoor zorgen dat zij zelf, hun medewerkers én hun klanten deze naleven. Overtreding van de regels brengt namelijk ernstige gezondheidsrisico’s met zich mee. Een winkelier of personeelslid krijgt het advies om bij het constateren van een overtreding van de regels de klant daarop aan te spreken. Mocht de klant daar geen gehoor aan geven, dan kan de klant gevraagd worden om mee te gaan naar het kantoor om het incident te bespreken en uit te leggen dat door het gedrag schade is ontstaan die vergoed dient te worden. Via een speciaal formulier kan de zaak via SODA worden afgehandeld.
Directeur Arie Jan van Os van SODA zegt de maatregel afgestemd te hebben met de politie. De maatregel geldt voor klanten vanaf 14 jaar en is per direct ingegaan. Als klanten weigeren mee te werken, kan de winkelier handhavers of de politie inschakelen. De overtreder krijgt dan naast de SODA-vordering van 181 euro nog een boete van 390 euro wegens overtreding van de noodverordening.

Deel dit artikel via:

Schijn-zzp'ers

Premium partners

Seagate

Videoguard

Aritech

SequriX

Suricat

Wordt een partner