Beveiliging nieuws

Onze partners

20face

G4S

Gold-IP

Add Secure

PG Security Systems

CSL

Eagle Eye Networks

Oribi ID Solutions

BHVcertificaat.online

Lobeco

Seris

MPL

Hikvision

GFT

Ajax Systems

ASSA ABLOY

Service Centrale Nederland

Akuvox

2N

Multiwacht

Dero Security Products

VAIBS

Paxton

EAL

ADI

RoSecure

Centurion

SmartSD

SOBA

HD Security

CardAccess

Alarm Meldnet

Nenova

Alphatronics

NIBHV

VideoGuard

Secusoft

Securitas

Kiwa

Bydemes

Unii

Uniview

Nimo Drone Security

Nimo Dog Security

NetworxConnect

JMB Groep

DZ Technologies

VBN

Advancis

IDIS

Regio Control Veldt

Paraat

Avigilon Alta

Trigion

OSEC

Sequrix

Crown Security Services

HID

Connect Security

i-Pro

SMC Alarmcentrale

Milestone

Hanwha Vision Europe

Top Security

Eizo

SmartCell

Optex

Seagate

Traka ASSA ABLOY

Bosch Security Systems

ARAS

VVNL

Explicate

Genetec

Masset Solutions

De Beveiligingsjurist

CDVI

ASIS

VEB

Brivo

181 euro boete voor klant die geen 1,5 meter afstand houdt

28 maart 2020
Redactie
08:22

Winkeliers kunnen klanten nu een boete van 181 euro of een winkelverbod van een jaar geven, als deze zich ondanks een waarschuwing niet houden aan de 1,5 meter afstand tot anderen. Dat meldt SODA, de organisatie die ook ‘administratieve boetes’ int van betrapte winkeldieven.

De Stichting OverlastDonatie (SODA) heeft op verzoek van de detailhandel een speciale aanpak ontwikkeld om winkeliers bij de handhaving van de Noodverordening Corona te ondersteunen. Niet onbelangrijk, want winkeliers die niet goed handhaven riskeren een boete die kan oplopen tot 4000 euro of sluiting op last van de burgemeester. Winkeliers dienen normaal deelnemer te zijn van SODA om van de diensten gebruik te kunnen maken, maar daar wijkt de stichting in het kader van de coronacrisis van af. Wie geen deelnemer is kan toch eenmalig een schadevergoeding door SODA laten incasseren. Dat gaat op dezelfde wijze als de schadevergoeding die van winkeldieven, verzekeringsfraudeurs en overlastveroorzakers in het openbaar vervoer wordt gevorderd.

Schade
In verband met de Noodverordening Corona heeft de overheid strikte regels opgelegd. Van onder andere winkeliers wordt verwacht dat deze ervoor zorgen dat zij zelf, hun medewerkers én hun klanten deze naleven. Overtreding van de regels brengt namelijk ernstige gezondheidsrisico’s met zich mee. Een winkelier of personeelslid krijgt het advies om bij het constateren van een overtreding van de regels de klant daarop aan te spreken. Mocht de klant daar geen gehoor aan geven, dan kan de klant gevraagd worden om mee te gaan naar het kantoor om het incident te bespreken en uit te leggen dat door het gedrag schade is ontstaan die vergoed dient te worden. Via een speciaal formulier kan de zaak via SODA worden afgehandeld.
Directeur Arie Jan van Os van SODA zegt de maatregel afgestemd te hebben met de politie. De maatregel geldt voor klanten vanaf 14 jaar en is per direct ingegaan. Als klanten weigeren mee te werken, kan de winkelier handhavers of de politie inschakelen. De overtreder krijgt dan naast de SODA-vordering van 181 euro nog een boete van 390 euro wegens overtreding van de noodverordening.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

MPL

Seagate

Videoguard

Wordt een partner