Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Hikvision

Service Centrale Nederland

Paraat

VBN

Securitas

BHVcertificaat.online

Bosch Security Systems

Intrasec

i-Pro

VVNL

Multiwacht

Gold-IP

SmartSD

SMC Alarmcentrale

G4S

OSEC

Top Security

Add Secure

Paxton

Hanwha Vision Europe

Network Optix

Eizo

SOBA

EAL

Kidde Commercial

LUGN

Alarm Meldnet

HD Security

Synguard

Dero Security Products

Ajax Systems

ASSA ABLOY

CDVI

MOBOTIX

VGN Group

ADI

Optex

Nenova

Secusoft

ASIS

Brivo

Connect Security

Crown Security Services

Paralax

Seagate

Uniview

Lobeco

Distri Company

Sequrix

2N

Teletek

Unii

ARAS

Trigion

MPL

Alphatronics

Advancis

VideoGuard

VEB

Centurion

Seris

VAIBS

CSL

IDIS

Aritech

Genetec

Masset

Akuvox

HID

Eagle Eye Networks

VisionPlatform.ai

NIBHV

Traka ASSA ABLOY

Milestone

SmartCell

Bydemes

Oribi ID Solutions

Regio Control Veldt

181 euro boete voor klant die geen 1,5 meter afstand houdt

28 maart 2020
Redactie
08:22

Winkeliers kunnen klanten nu een boete van 181 euro of een winkelverbod van een jaar geven, als deze zich ondanks een waarschuwing niet houden aan de 1,5 meter afstand tot anderen. Dat meldt SODA, de organisatie die ook ‘administratieve boetes’ int van betrapte winkeldieven.

De Stichting OverlastDonatie (SODA) heeft op verzoek van de detailhandel een speciale aanpak ontwikkeld om winkeliers bij de handhaving van de Noodverordening Corona te ondersteunen. Niet onbelangrijk, want winkeliers die niet goed handhaven riskeren een boete die kan oplopen tot 4000 euro of sluiting op last van de burgemeester. Winkeliers dienen normaal deelnemer te zijn van SODA om van de diensten gebruik te kunnen maken, maar daar wijkt de stichting in het kader van de coronacrisis van af. Wie geen deelnemer is kan toch eenmalig een schadevergoeding door SODA laten incasseren. Dat gaat op dezelfde wijze als de schadevergoeding die van winkeldieven, verzekeringsfraudeurs en overlastveroorzakers in het openbaar vervoer wordt gevorderd.

Schade
In verband met de Noodverordening Corona heeft de overheid strikte regels opgelegd. Van onder andere winkeliers wordt verwacht dat deze ervoor zorgen dat zij zelf, hun medewerkers én hun klanten deze naleven. Overtreding van de regels brengt namelijk ernstige gezondheidsrisico’s met zich mee. Een winkelier of personeelslid krijgt het advies om bij het constateren van een overtreding van de regels de klant daarop aan te spreken. Mocht de klant daar geen gehoor aan geven, dan kan de klant gevraagd worden om mee te gaan naar het kantoor om het incident te bespreken en uit te leggen dat door het gedrag schade is ontstaan die vergoed dient te worden. Via een speciaal formulier kan de zaak via SODA worden afgehandeld.
Directeur Arie Jan van Os van SODA zegt de maatregel afgestemd te hebben met de politie. De maatregel geldt voor klanten vanaf 14 jaar en is per direct ingegaan. Als klanten weigeren mee te werken, kan de winkelier handhavers of de politie inschakelen. De overtreder krijgt dan naast de SODA-vordering van 181 euro nog een boete van 390 euro wegens overtreding van de noodverordening.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Seagate

Boon Edam

Videoguard

Distri Company

SequriX

Artitech Kidde Commercial

Suricat

Wordt een partner