Beveiliging nieuws

Onze partners

Explicate

ARAS

Trigion

Eagle Eye Networks

Brivo

Service Centrale Nederland

De Beveiligingsjurist

DZ Technologies

Avigilon Alta

HID

VAIBS

Milestone

CDVI

Securitas

SMC Alarmcentrale

VEB

MPL

NIBHV

SmartCell

CSL

Kiwa

Regio Control Veldt

SOBA

IDIS

Ajax Systems

Sequrix

Multiwacht

Top Security

Lobeco

Dero Security Products

VideoGuard

Paraat

Connect Security

Bosch Security Systems

Unii

2N

Add Secure

Uniview

SmartSD

Hikvision

HD Security

ADI

Gold-IP

Oribi ID Solutions

OSEC

Crown Security Services

Centurion

JMB Groep

Alarm Meldnet

Genetec

PG Security Systems

Optex

Secusoft

VBN

RoSecure

Alphatronics

VVNL

Nenova

Seris

Bydemes

NetworxConnect

Eizo

Akuvox

GFT

G4S

20face

ASSA ABLOY

Hanwha Vision Europe

Nimo Dog Security

BHVcertificaat.online

i-Pro

Nimo Drone Security

CardAccess

Seagate

Paxton

EAL

Masset Solutions

Advancis

ASIS

Traka ASSA ABLOY

20 procent meer slachtoffers door creatieve babbeltrucs

5 april 2024
Redactie
07:23

Oplichting door ‘creatieve’ babbeltrucs is de afgelopen 5 jaar sterk toegenomen. Dieven proberen het huis binnen te komen om wat te stelen of proberen met een smoes pincodes of bankpasjes te bemachtigen. Uit een analyse van Independer op basis van politiedata blijkt dat deze vorm van oplichting in 5 jaar tijd met 18% is gestegen. Maar liefst 4 van de 5 slachtoffers is 55 jaar of ouder. 


Dieven worden steeds innovatiever om hun slag te kunnen slaan. Door het gebruik van een geloofwaardige babbeltruc worden ze binnengelaten. Soms doen ze zich voor als waterleidingmonteur of als medewerker van een energiemaatschappij, om zo op een geloofwaardige manier het huis binnen te komen. Met waardevolle spullen lopen ze ook zo weer naar buiten. Voor verzekeraars is dit een probleem om zo een schadeclaim te beoordelen. De bewoners hebben ze immers zelf binnengelaten en er zijn geen sporen van inbraak.
“Verzekeraars vereisen vaak braaksporen of hanteren een braaksporenclausule. Er wordt ook nagegaan welke maatregelen je hebt genomen om inbraak en diefstal te voorkomen. Dit is eigenlijk een vrij helder proces om een diefstal schadeclaim te beoordelen. Maar wat als je zelf de deur open doet voor de oplichters? Daar is nog geen helder proces voor en dat is dus ook een uitdaging voor verzekeraars”, zegt Michel Ypma, expert woonverzekeringen bij Independer.

Niet alle slachtoffers doen aangifte 
Uit de analyse van Independer op basis van politiedata blijkt dat er vorig jaar 4.072 aangiften zijn gedaan van babbeltrucs aan de deur. Volgens de politie liggen de werkelijke cijfers van deze vorm van oplichting waarschijnlijk nog hoger. Er is vaak schaamte of angst om aangifte te doen. “Slachtoffers durven het vaak niet in hun directe omgeving te vertellen. Ze geven vaak zichzelf de schuld en voelen zich dom dat ze erin zijn getrapt”, zegt politiewoordvoerder Dylan Romeo. Dat is volgens hem niet terecht.”Het is helemaal niet gek dat ook vooral ouderen slachtoffer worden. De daders van dit soort feiten gaan steeds slimmer te werk. Ze spelen in op de actualiteit en zijn ontzettend overtuigend en dwingend”, legt de politiewoordvoerder uit. Hij moedigt alle slachtoffers aan om aangifte te doen. “Stap over de schaamte heen en meld je bij ons. Het kan ons helpen om de daders op te sporen en te vervolgen.”
Ook is aangifte doen belangrijk als je je wilt melden bij de verzekeraar, legt Independer-expert Michel Ypma uit. “Om überhaupt een claim te kunnen indienen is het verplicht om aangifte te doen. Het is ook een manier om eventuele verzekeringsfraude te voorkomen. Een valse aangifte is namelijk een strafbaar feit.” Hierna kan de verzekeraar het proces in werking stellen of de gedupeerde in aanmerking komt voor een vergoeding.

Aangifte voorkomt meer slachtoffers 
Zowel politiewoordvoerder Dylan Romeo als Independer-expert Michel Ypma willen benadrukken dat aangifte doen ook belangrijk is voor de directe omgeving. Op deze manier kunnen buurtbewoners worden gewaarschuwd voor bijvoorbeeld de werkwijze van de oplichters.”Vooral voor ouderen en kwetsbare mensen is het dan belangrijk om extra op hun hoede te zijn. Ook kunnen er veiligheidsmaatregelen worden getroffen. Denk aan een kierstandhouder of deurketting. Bedenk ook altijd dat medewerkers niet zonder afspraak langskomen. En vraag gerust om een legitimatiebewijs. De genomen stappen helpen ook bij het beoordelen van een schadeclaim,” aldus Independer-expert woonverzekeringen Michel Ypma.
Aangifte doen is in elk geval van diefstal of oplichting dus belangrijk. Ook doet de Independer- expert een oproep aan de verzekeraars. “Voor ouderen of de kwetsbaren onder ons moet er wel iets van een coulance zijn. Dat zou wel het moreel moeten zijn voor verzekeraars.”

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

MPL

Wordt een partner