Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Alphatronics

Lobeco

Uniview

Aritech

Add Secure

Optex

Hikvision

Regio Control Veldt

EAL

Connect Security

Genetec

Network Optix

Securitas

ADI

CSL

Intrasec

SmartCell

Paraat

Ajax Systems

HD Security

NetworxConnect

ASIS

Unii

Milestone

i-Pro

Crown Security Services

PG Security Systems

Trigion

Akuvox

Paxton

Alarm Meldnet

Masset Solutions

2N

Eizo

Traka ASSA ABLOY

Seris

Distri Company

IDIS

Bydemes

ASSA ABLOY

G4S

Sequrix

ARAS

Gold-IP

Service Centrale Nederland

SMC Alarmcentrale

Centurion

SmartSD

VEB

Bosch Security Systems

Oribi ID Solutions

MOBOTIX

SOBA

Top Security

OSEC

HID

Eagle Eye Networks

VAIBS

CDVI

NIBHV

Kiwa

Seagate

Nenova

Secusoft

VideoGuard

VBN

Advancis

Brivo

Multiwacht

Avigilon Alta

BHVcertificaat.online

Dero Security Products

Hanwha Vision Europe

VVNL

57 maanden geëist tegen ladingdieven Schiphol

14 september 2023
Redactie
15:58

Het OM heeft gevangenisstraffen tot 57 maanden geëist tegen zes verdachten in de leeftijd van 31 tot 38 jaar uit Rotterdam, Amsterdam, Heerhugowaard, IJmuiden en Haarlemmermeer. Het OM vindt bewezen dat vijf van hen zich in vereniging schuldig hebben gemaakt aan een ladingroof op Schiphol in juni 2019.

Bij die diefstal hebben de verdachten voor 2,5 miljoen US Dollar aan elektronica buitgemaakt. Naast onvoorwaardelijke gevangenisstraf vroeg de officier ook om ontneming van het wederrechtelijk verkregen voordeel. De zesde verdachte, een 31-jarige man uit IJmuiden, acht het OM schuldig aan witwassen.

Start onderzoek
Het is september 2019 wanneer opsporingsdiensten op een industrieterrein in Beverwijk onderzoek doen in het kader van witwasverdenkingen. Tijdens dat onderzoek worden in een loods pallets aangetroffen met tientallen dozen tuinverlichting. In beginsel geen goederen die verband houden met zware criminaliteit. Totdat de opsporingsdiensten de herkomst ontdekken: het zijn spullen die zijn weggenomen tijdens een ladingdiefstal in de nacht van 4 op 5 juni 2019 op Schiphol Zuidoost, waarbij dure elektronica is gestolen, zoals smartphones, drones en actioncamera’s.

Bewijs
De Koninklijke Marechaussee heeft onderzoek gedaan naar de ladingroof. Gedurende dat onderzoek stapelden de bewijzen zich op. Zo is belastende administratie inbeslaggenomen, zijn telefoongesprekken tussen de verschillende verdachten afgeluisterd, en hebben getuigen verklaard over o.a. de aankoop van de vrachtwagens die zijn gebruikt bij de diefstal. Ook zijn versleutelde conversaties tussen de verdachten gekraakt. Daarin doen zij hun criminele handelingen af als ogenschijnlijk routinematig, als een ‘way of life’.

Organisatie
Het gaat om een strak geplande professioneel uitgevoerde diefstal: op een bedrijventerrein op Schiphol, een buit met grote waarde, vrachtwagens om de lading weg te nemen, valse kentekenplaten, en met hulp van binnenuit. Kortom, criminaliteit met een ondermijnend effect op de luchthaven Schiphol én op de reguliere handel in elektronica. De officier van justitie ter zitting: ‘’Naast de hulp van platte medewerkers heb je een organisatie nodig die de diefstal tot in de puntjes kan voorbereiden, bereid is kosten te maken en kanalen heeft om de waardevolle voorwerpen te helen. Dit alles komt duidelijk terug in dit onderzoek.’’

Rolverdeling
De rollen van de verdachten zijn verschillend geweest, maar stuk voor stuk substantieel en van grote ernst. De medewerkers van het transportbedrijf, twee verdachten van 34 jaar uit Hoofddorp, hebben volgens het OM misbruik gemaakt van het vertrouwen dat hun werkgever in hen had. Zij geven het startsein als de kust veilig is en de vrachtwagens het terrein op kan rijden om de lading weg te nemen. Daarnaast zijn volgens het OM drie verdachten uit Rotterdam, Amsterdam en Heerhugowaard als organisatoren betrokken bij de ladingroof. De officier: ‘’Zonder hen was een diefstal van deze omvang niet mogelijk geweest. Samen hebben zij een belangrijke rol gespeeld in het plannen, opzetten en afhandelen van de diefstal. Van het regelen van de katvanger, het oprichten van de BV, kopen van de vrachtwagens, huren en bezichtigen van opslagruimte, contact onderhouden met de heler en administreren van de kosten: in nauw overleg en directe afstemming zijn zij in het hele traject betrokken geweest.’’ Een 31-jarige verdachte uit IJmuiden tenslotte zorgde er voor dat de gestolen buit werd verscheept naar Dubai. ‘’De verklaring van de verdachte, dat hij als vriendendienst een partij heeft verscheept voor een zakenrelatie, valt niet te rijmen met de feiten uit het dossier’’, aldus de officier.

Strafeisen
Geen van de verdachten heeft echt openheid van zaken gegeven. De twee verdachten die wel hebben verklaard hebben de eigen rol heel klein gemaakt of een volstrekt onaannemelijk alternatief scenario gepresenteerd, in de hoop onder de verwijten uit te komen. De rest zwijgt. ‘’Van berouw of inzicht in het kwalijke van het handelen is niet gebleken’’, aldus de officier. Het OM vindt dat van vijf verdachten – de twee medewerkers en de drie organisatoren – het medeplegen van de diefstal bewezen kan worden. Tegen hen eist de officier gevangenisstraffen van 22 tot 57 maanden. De 31-jarige verdachte uit IJmuiden heeft volgens het OM geen concrete betrokkenheid gehad bij de diefstal. Wel ziet het OM voldoende bewijs voor het witwassen en helen van de gestolen goederen. Tegen hem eist de officier 57 maanden gevangenisstraf.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

SequriX

Distri Company

Seagate

Videoguard

Aritech

Suricat

Wordt een partner