Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

VVNL

VEB

2N

Sequrix

Seris

ARAS

BHVcertificaat.online

Brivo

Optex

Eagle Eye Networks

Add Secure

Regio Control Veldt

Oribi ID Solutions

Masset Solutions

Bosch Security Systems

VAIBS

CardAccess

PG Security Systems

SmartCell

Secusoft

Dero Security Products

Bydemes

Explicate

Crown Security Services

Hikvision

Traka ASSA ABLOY

SMC Alarmcentrale

Lobeco

Multiwacht

Distri Company

IDIS

Alphatronics

SOBA

Trigion

NIBHV

Uniview

MOBOTIX

ASSA ABLOY

Service Centrale Nederland

Genetec

ADI

i-Pro

CSL

Securitas

Ajax Systems

Avigilon Alta

DZ Technologies

Advancis

VBN

NetworxConnect

CDVI

Connect Security

Milestone

HD Security

Alarm Meldnet

SmartSD

20face

Seagate

ASIS

Gold-IP

Unii

Hanwha Vision Europe

OSEC

EAL

HID

Network Optix

Paxton

G4S

Paraat

VideoGuard

Centurion

Top Security

Nenova

Kiwa

Akuvox

Eizo

Aritech

70% klanten heeft problemen met buitenlandse webshops

30 maart 2020
Redactie
10:20

Driekwart van de Nederlanders koopt weleens bij een buitenlandse webwinkel. Dit gaat niet altijd zonder problemen, zo blijkt uit onderzoek van Mastercard naar onlineshopgedrag onder 1.427 Nederlanders. Bijna 70% geeft aan weleens problemen te hebben ervaren, bijvoorbeeld met de levering of met het product zelf.

Buitenlandse webwinkels winnen duidelijk aan populariteit. Driekwart van de Nederlanders koopt weleens bij een buitenlandse webwinkel. Meer dan de helft (56%) geeft aan nu vaker bij een buitenlandse webwinkel te kopen dan twee jaar geleden. Onlangs bracht het CBS al naar buiten dat de omzet van Europese webwinkels vanuit Nederland met 20% gestegen is. Reden om voor een buitenlandse webwinkel te kiezen is vooral de aankoopprijs (87%), maar ook het geboden assortiment (54%) en de zoektocht naar een speciaal artikel (49%) worden vaak als argument genoemd.

Late levering meest voorkomende frustratie
Hoewel het kopen bij buitenlandse webshops populairder is dan ooit, gaat het aankoopproces niet altijd probleemloos. Maar liefst zeven op de tien ondervraagden hebben weleens een negatieve shopervaring gehad. Vier op de tien kennen bovendien vrienden of familie met aankoopperikelen. De meest voorkomende frustratie bij buitenlandse webshops is een te late levering (36%), gevolgd door het niet aankomen van een product (21%) en het ontvangen van een verkeerd product (16%).
Daarnaast zijn veel Nederlandse consumenten ook bij buitenlandse webwinkels slachtoffer van impulsaankopen. Bijna de helft (45%) heeft weleens spijt gehad van een aankoop. Opvallend is dat een kwart zelfs aangeeft weleens een miskoop te hebben gedaan, waarvan eigenlijk bij voorbaat al werd vermoed dat de deal te mooi was om waar te zijn. Ondanks de negatieve ervaringen geeft slechts 14% van de Nederlanders aan weinig vertrouwen te hebben in buitenlandse webshops.

Onlineshopper wil wel, maar verzekert aankoop niet
Ondanks de groei in bestellingen en de risico’s die hiermee gepaard gaan, verzekert twee derde (65%) van de onlineshoppers nooit een aankoop door middel van een aankoop- of aflevergarantie. De keuze tussen wel of niet verzekeren hangt vooral af van het aankoopbedrag (39%), de prijs voor het verzekeren (24%) en het type product dat men koopt (24%). Met name in specifieke productcategorieën als software, hardware en elektronica (48%), huishoudelijke goederen of apparaten (37%) en reizen en accommodatie (29%) worden een verzekering overwogen. De meeste shoppers (37%) zouden bij een bedrag vanaf 100 euro de aankoop standaard willen verzekeren. Bijna drie op de tien Nederlanders is niet op de hoogte dat hun aankopen verzekerd kunnen worden.

Risico’s
“Het is opvallend om te zien dat consumenten hun aankoop wel willen verzekeren, maar dit in de praktijk niet vaak doen. Terwijl veiligheid en zekerheid vooral bij online winkelen belangrijk is, vanwege de risico’s die hiermee gepaard gaan”, aldus Arjan Bol, country manager Nederland. “Ons onderzoek laat zien dat 80% van de Nederlanders uit gewoonte kiest voor een betaalmethode, terwijl een kwart niet weet dat er een standaard aankoop- en aflevergarantie zit bij betaling via de creditcard. Een tip is om bij de betaling niet altijd de betaalmethode te kiezen die je gewend bent, maar vooral te kijken naar de voordelen die een betaalmethode biedt.”

Deel dit artikel via:

Schijn-zzp'ers

Premium partners

SequriX

Distri Company

Seagate

Videoguard

Aritech

Suricat

Wordt een partner