780.000 NS-reizigers gewaarschuwd voor datalek
Van 780.000 personen die hebben meegewerkt aan een klanttevredenheidsonderzoek van NS zijn mogelijk de persoonsgegevens gestolen. Dit is gebeurd via een datalek bij onderzoeksbureau Blauw. NS waarschuwt de betrokkenen voor mogelijk misbruik van de gegevens.
NS kreeg op 25 maart bericht van marktonderzoeksbureau Blauw, waarmee het vervoersbedrijf samenwerkt, dat persoonsgegevens van klanten van NS mogelijk betrokken zijn bij een datalek. Dat is gebeurd bij een leverancier van Blauw. Het gaat om klanten die hebben meegewerkt aan klanttevredenheidsonderzoeken die uitgevoerd zijn door het marktonderzoeksbureau. Uit voorzorg informeert NS circa 780.000 klanten per mail waarin gevraagd wordt alert te zijn op phishingberichten. Afhankelijk van het onderzoek waaraan de klant heeft deelgenomen kan het gaan om persoonsgegevens zoals naam, e-mailadres en telefoonnummer. Het gaat niet om financiële gegevens of wachtwoorden. NS heeft Blauw opdracht gegeven om goed uit te zoeken hoe het heeft kunnen gebeuren. Blauw zegt direct maatregelen te hebben getroffen om het lek te dichten en om herhaling te voorkomen. Ook is melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Naast NS is nog een aantal minder bekende klanten van Blauw de dupe van het datalek.