Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Nimo Dog Security

Kiwa

PG Security Systems

G4S

NIBHV

Hikvision

Secusoft

HID

Lobeco

SmartCell

ASIS

Genetec

Alphatronics

Avigilon Alta

Akuvox

VAIBS

Hanwha Vision Europe

IDIS

Milestone

Sequrix

Trigion

Dero Security Products

SmartSD

Connect Security

EAL

VVNL

Bydemes

Bosch Security Systems

Optex

SOBA

Nimo Drone Security

Seris

VEB

Paxton

Traka ASSA ABLOY

Eizo

Masset Solutions

VBN

Brivo

OSEC

JMB Groep

Explicate

GFT

Uniview

Unii

Multiwacht

Advancis

Centurion

ASSA ABLOY

Securitas

i-Pro

CardAccess

HD Security

Eagle Eye Networks

Add Secure

Alarm Meldnet

DZ Technologies

Paraat

20face

NetworxConnect

ARAS

Service Centrale Nederland

CSL

Nenova

ADI

RoSecure

Regio Control Veldt

SMC Alarmcentrale

Seagate

VideoGuard

CDVI

Top Security

Oribi ID Solutions

Gold-IP

Crown Security Services

De Beveiligingsjurist

Ajax Systems

BHVcertificaat.online

2N

Versterk de rol van de provincie in crisisbeheersing

24 januari 2024
Redactie
16:07

Nederland kent een ondoorzichtige structuur als het om crisisbeheersing gaat. Er is een kluwen aan organisaties ontstaan, waardoor het in de aanpak van kleinschalige calamiteiten al misgaat. Dat schrijft expert crisisbeheersing Gert-Jan Ludden.

Ook in complexe situaties werkt de crisisorganisatie niet slagvaardig. Dat hebben de vluchtelingencrisis, de toeslagenaffaire, de aardbevingsproblematiek en de coronacrisis duidelijk gemaakt. Evaluaties en onderzoeksrapporten komen niet veel verder dan aanbevelingen in het verbeteren van de informatievoorziening en crisiscommunicatie. De vraag is waar het nu echt hapert in ons veiligheidsbestel en hoe dat kan worden verbeterd?

Regionalisering
Sinds 2002 heeft het openbaar bestuur de rampenbestrijding en crisisbeheersing in Nederland willen verbeteren. Daaruit zijn 25 veiligheidsregio’s ontstaan. Dat heeft geleid tot de regionalisering van de brandweer en de geneeskundige hulpverlening, een uitholling van veiligheidstaken op gemeentelijk niveau en het buitenspel zetten van de commissarissen van de Koning. Er is geen uniforme gebiedsindeling met de organisaties van politie, waterschappen en de arrondissementen. Evenmin is er sprake van structurele samenwerking met het bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen. De veiligheidsregio’s focussen zich op rampenbestrijding en als het om complexe crisissituaties gaat, kijkt men voor oplossingen al snel naar Den Haag. Ook de afstemming Rijk-regio is niet goed verankerd. Het veiligheidsberaad dat coördineert heeft geen zeggenschap en is democratisch niet gelegitimeerd.

Geen kwaliteitsverbetering
Crisisbeheersing op landelijk niveau geeft evenmin reden tot optimisme. Het overhevelen van het veiligheidsdossier van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) naar het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) in 2010 en de oprichting van de nationale politie heeft niet tot kwaliteitsverbetering geleid. Crisisbeheersing is uit de gezagsstructuur van het openbaar bestuur gehaald, de tien politie-eenheden zijn gedesintegreerd met de veiligheidsregio’s en het bundelen van crisisbeheersingstaken in een justitieel vakdepartement is verre van ideaal. Ook is in 2015 de landelijke operationele staf ontmanteld, waardoor de bovenregionale operationele aansturing bij nationale crises is weggevallen. Een gemis dat zich openbaart bij elke grootschalige ramp of crisis.

Sterkere positie provincies
De provincie (midden-bestuur) zal haar positie in de veiligheidsketen moeten verstevigen. De provincies hebben een duidelijke gebiedsindeling, kennen een formele democratische controle, worden aangestuurd door het ministerie van BZK en zijn verantwoordelijk voor publiek-private- en grensoverschrijdende samenwerking. Bij bovengemeentelijke crisissituaties heeft de commissaris van de Koning de regie over de lokale bestuurders. Met 12 meldkamers, 12 brandweerkorpsen, 12 GGD’n, 12 ambulancediensten, 12 arrondissementen , 12 waterschappen en 12 politie -eenheden ontstaat bovendien een logische en geografische inbedding van hulpdiensten per provincie.

Civiel-militair geïntegreerd hoofdkwartier
Voor het Rijk is het makkelijker overleg te plegen met 12 commissarissen van de Koning. Op nationaal niveau zullen veiligheid en crisisbeheersing weer een verantwoordelijkheid moeten worden van het ministerie van BZK. Het coördinerend vakdepartement voor nationale veiligheid. Ook zal er een civiel-militair geïntegreerd hoofdkwartier moeten worden ingericht, verantwoordelijk voor de operationele aansturing bij landelijke crises. Een organisatie die gepositioneerd kan worden bij het landelijk operationeel coördinatiecentrum (LOCC) te Driebergen.
Het is van cruciaal belang dat crisisbeheersing in het openbaar bestuur aansluit op onze staatsinrichting. De Veiligheidsregio hoort daar niet in thuis; de provincie wel. In daadwerkelijke crisissituaties zijn korte lijnen, heldere (gezags)structuren, efficiënte inzet van hulpdiensten en effectief leiderschap cruciale succesfactoren. Terug naar de eenvoud dus. Dat zal de veiligheid van onze burgers ten goede komen.

Gert-Jan Ludden

Deel dit artikel via:

Vlog 5

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner