Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Advancis

Hikvision

Nimo Dog Security

Alphatronics

VEB

Lobeco

SmartCell

Ajax Systems

Paraat

HID

CDVI

Alarm Meldnet

DZ Technologies

Crown Security Services

SmartSD

Top Security

ASSA ABLOY

Paxton

OSEC

Trigion

Avigilon Alta

Nimo Drone Security

VideoGuard

Kiwa

Masset Solutions

Eagle Eye Networks

CardAccess

Akuvox

Dero Security Products

Regio Control Veldt

ARAS

Seris

CSL

Eizo

VVNL

Uniview

SMC Alarmcentrale

HD Security

Connect Security

IDIS

Genetec

Centurion

Unii

Bosch Security Systems

Nenova

G4S

Brivo

Add Secure

NIBHV

20face

Seagate

VAIBS

2N

NetworxConnect

Bydemes

SOBA

Multiwacht

Oribi ID Solutions

Secusoft

JMB Groep

Gold-IP

PG Security Systems

EAL

Traka ASSA ABLOY

Explicate

Sequrix

Milestone

RoSecure

ASIS

Optex

BHVcertificaat.online

Securitas

Service Centrale Nederland

VBN

GFT

De Beveiligingsjurist

i-Pro

Hanwha Vision Europe

ADI

AI-geactiveerde video verhoogt productiviteit bedrijven

15 februari 2024
Redactie
14:13

Uit nieuw onderzoek door Hanwha Vision  blijkt dat bijna één op de drie (31%) Europese zakelijke leiders AI-geactiveerde video aanprijzen als een manier om hun zakelijke uitdagingen op te lossen. Dit is bijna twee keer zoveel als het aantal voorstanders van automatisering en robotica (17%) en bijna hetzelfde als degenen die 5G en het Internet of Things (IoT) zien als essentieel om hun uitdagingen op te lossen (32%).

AI-geactiveerde video combineert netwerkvideocamera’s met AI om automatisch objecten te detecteren en te classificeren, waaronder mensen, voertuigen en hun specifieke kenmerken. Met behulp van algoritmen in de camera kan het gebruikers waarschuwen wanneer specifieke gedragingen worden geïdentificeerd – zoals een voertuig dat in de verkeerde richting rijdt, een magazijnmedewerker die geen veiligheidsuitrusting draagt of een onverwacht object op een productielijn.

Doorbraak naar algemeen gebruik
Pread Um (Suk Bong), product- en marketingdirecteur bij Hanwha Vision Europe, zei: “2024 staat op het punt het jaar te zijn waarin AI-geactiveerde video doorbreekt naar algemeen gebruik. Dankzij de toenemende bewustwording van AI in de mainstream en bewezen zakelijke successen met behulp van AI-geactiveerde video, richten steeds meer leiders zich tot de technologie om uitdagingen buiten de beveiliging op te lossen. Video heeft enorm veel potentieel om de operaties te stroomlijnen, waardevolle gegevens te leveren om strategieën en planning te informeren en te helpen bij het beveiligen van mensen en activa. Het is bemoedigend om te zien dat zoveel organisaties dit niet alleen erkennen, maar ook actief van plan zijn om AI-geactiveerde video voor deze doeleinden aan te nemen.”

Beheersen van kosten
Om een beter inzicht te krijgen in de houding van leiders ten opzichte van AI-geactiveerde video in het post-ChatGPT-tijdperk, heeft Hanwha Vision onderzoek uitgevoerd onder 1.000 personen in organisaties in vijf Europese landen (VK, Nederland, Italië, Duitsland en Frankrijk). Operationele en beveiligingsleiders werden ondervraagd over de technologieën die ze zullen aannemen om een reeks strategische zakelijke uitdagingen aan te pakken, zoals het vinden van nieuwe besparingsmogelijkheden, het introduceren van nieuwe processen en het beheersen van kosten.
Respondenten erkennen de rol die AI-geactiveerde video kan spelen bij het oplossen van deze zakelijke uitdagingen, waarbij meer dan de helft (55%) van plan is AI-geactiveerde video te gebruiken om nieuwe efficiënties te vinden en een vergelijkbaar aantal (49%) het te gebruiken om gecompliceerde toeleveringsketens te beheren.

Dramatische verschuiving
Deze meer ‘intelligente’ toepassing van video markeert een dramatische verschuiving van de beveiligingsfunctie die CCTV, zoals het voorheen bekend stond, historisch heeft vervuld. Sterker nog, de traditionele rol van videocamera’s bij het ‘handhaven van een veilige en beveiligde omgeving’ wordt door veel minder respondenten aangehaald in het onderzoek van Hanwha Vision (26%).
Leiders in de maakindustrie waren het meest ontvankelijk voor het benutten van technologie om hun uitdagingen aan te pakken, met die in de detailhandel op de tweede plaats. Leiders van slimme steden toonden een beperktere enthousiasme voor AI-geactiveerde video, het Internet of Things (IoT) en 5G, een verrassende bevinding die ingaat tegen de bredere ‘slimme stads’ visie – dat wil zeggen, om plaatsen beter te verbinden met de mensen die er wonen, bezoeken en werken.

Mogelijke barrières
Hoewel het onderzoek heeft aangetoond dat AI-geactiveerde videotechnologie in de smaak valt bij een breed zakelijk publiek, heeft het ook mogelijke barrières voor adoptie aan het licht gebracht. Een van de belangrijkste hiervan was de vermeende behoefte aan training in de technologie, genoemd door 40% van de respondenten. Toch kan investeren in intuïtieve videosystemen die ‘klaar voor gebruik’ zijn aanzienlijk de hoeveelheid training en technische kennis verminderen die nodig is voor operators om AI-geactiveerde video te gebruiken.
Een andere mogelijke barrière voor adoptie ligt, misschien niet verrassend, in zorgen over cyberveiligheid. Niet uniek voor videotechnologie, kan dit reflecteren op bredere zorgen over gegevensbeveiliging en de mogelijkheid dat netwerkapparaten worden gecompromitteerd. Samenwerken met verantwoordelijke fabrikanten die zich al lange tijd inzetten voor best practices op het gebied van cyberveiligheid en voldoen aan de National Defense Authorization Act (NDAA) zal helpen dergelijke zorgen aan te pakken.

Deel dit artikel via:

Vlog 5

Premium partners

Videoguard

Seagate

Suricat

Wordt een partner