Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Lobeco

Nimo Dog Security

CDVI

JMB Groep

Optex

SMC Alarmcentrale

De Beveiligingsjurist

Alarm Meldnet

Bosch Security Systems

Seris

Eagle Eye Networks

ASSA ABLOY

i-Pro

NetworxConnect

ADI

Connect Security

HID

Centurion

Multiwacht

Dero Security Products

Akuvox

Seagate

Secusoft

Gold-IP

NIBHV

DZ Technologies

Genetec

EAL

VBN

Advancis

Brivo

G4S

SmartCell

IDIS

Avigilon Alta

Hanwha Vision Europe

VEB

Bydemes

Explicate

ARAS

Sequrix

VideoGuard

CSL

RoSecure

SOBA

Uniview

BHVcertificaat.online

2N

Eizo

Add Secure

CardAccess

Regio Control Veldt

Paxton

20face

Traka ASSA ABLOY

Alphatronics

GFT

ASIS

Masset Solutions

Securitas

HD Security

Hikvision

VAIBS

Service Centrale Nederland

Nenova

Unii

Oribi ID Solutions

PG Security Systems

Crown Security Services

Top Security

Milestone

Paraat

VVNL

Ajax Systems

Trigion

Kiwa

Nimo Drone Security

SmartSD

OSEC

Slachtoffers incidenten willen centraal informatiepunt

19 februari 2024
Redactie
10:12

Slachtoffers van grootschalige incidenten, zoals de vuurwerkramp Enschede of de vliegramp MH17, kunnen veel en diverse vormen van ondersteuning krijgen in Nederland. De behoefte aan één contactpersoon voor informatie is een van de belangrijke en overkoepelende behoeften van deze groepen slachtoffers.

Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research, in opdracht van het WODC. Er komt veel en vaak tegelijkertijd op slachtoffers af. Daarom is het wenselijk als er één contactpersoon is, die hen voor een langere tijd persoonlijk ondersteunt en hen informeert en begeleidt in een soms complex proces van informatie, instanties en regelzaken.
Het onderzoek is gebaseerd op literatuuronderzoek, expertmeetings en interviews met slachtoffers van de vuurwerkramp in Enschede, de nieuwjaarsbrand in Volendam, de tsunami in de Indische Oceaan, het schietincident in Alphen aan den Rijn, de vliegramp MH17 en de tramaanslag in Utrecht.

Veranderende behoeftes
Uit het onderzoek komt naar voren dat de behoeften van slachtoffers en de invulling daarvan afhankelijk zijn van zowel de context van het incident als persoonlijke factoren. Ook veranderen deze behoeften naarmate het incident korter of langer geleden plaatsvond. Zo verandert de behoefte aan praktische informatie kort na het incident naar informatie over waarheidsvinding en verantwoordelijkheid voor de ramp in een latere fase. Naast de behoefte aan informatie gaat het om de behoefte aan hereniging en contact met dierbaren, behoefte aan praktische ondersteuning en medische hulp, en de behoefte aan emotionele en sociale steun. Slachtoffers hebben ook behoefte aan erkenning en aandacht voor hun situatie. Sommige slachtoffers hebben voldoende aan erkenning en aandacht uit de eigen sociale omgeving, andere slachtoffers hechten (ook) juist waarde aan maatschappelijke erkenning. En bij sommige incidenten speelt de behoefte aan vervolging en berechting van de verantwoordelijke personen of instanties. Tot slot willen slachtoffers, in alle fasen van het incident, de ruimte krijgen om in alle rust het incident te kunnen verwerken.

Vaak op meer gebieden behoefte aan hulp
Deze behoeften komen voor een groot deel overeen met de behoeften van slachtoffers van kleinschalige criminaliteit met grote impact voor het slachtoffer. Maar de andersoortige aard, schaalgrootte en het collectieve karakter van grootschalige incidenten maken dat slachtoffers vaak op meer gebieden tegelijk problemen, verlies en schade ervaren dan andere slachtoffers. Dat betekent dat zij ook op meer gebieden tegelijk een sterke behoefte hebben aan hulp.

Centraal informatiepunt nodig
Het onderzoek laat zien dat er in Nederland veel en diverse vormen van ondersteuning bestaan voor slachtoffers van grootschalige incidenten. Voor alle soorten behoeften die slachtoffers ervaren, wordt ondersteuning geboden. Maar de invulling van deze ondersteuning voldoet niet altijd aan de specifieke behoeften die slachtoffers kunnen hebben op enig moment. Ook blijkt dat de ondersteuning niet altijd alle slachtoffers bereikt die het nodig hebben. Dat komt doordat de ondersteuning is versnipperd onder instanties. Daarnaast hebben slachtoffers het gevoel dat ze zelf bepaalde ondersteuning moeten ontdekken of daar achteraan moeten. De onderzoekers bevelen daarom als aanvullende voorziening aan één centrale instantie of één persoon die slachtoffers voor een langere tijd ondersteunt en hen informeert en begeleidt. Familierechercheurs en casemanagers van Slachtofferhulp vervullen deels al deze rol. Maar deze professionals worden niet bij alle typen grootschalige incidenten ingezet. Ook is de ondersteuning die deze personen bieden niet zo breed als waar de behoeften van slachtoffers liggen.

Deel dit artikel via:

Vlog 5

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner