Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

G4S

SOBA

DZ Technologies

Add Secure

CSL

Dero Security Products

CardAccess

Service Centrale Nederland

Sequrix

NetworxConnect

Securitas

RoSecure

Avigilon Alta

SmartCell

Brivo

i-Pro

Explicate

NIBHV

Alphatronics

ASSA ABLOY

Alarm Meldnet

Nenova

Nimo Drone Security

SMC Alarmcentrale

Connect Security

Nimo Dog Security

ADI

ASIS

VVNL

VEB

Genetec

Oribi ID Solutions

Uniview

Milestone

OSEC

VideoGuard

Paxton

GFT

20face

Regio Control Veldt

Multiwacht

VBN

Unii

Lobeco

Seris

SmartSD

Hikvision

Traka ASSA ABLOY

Kiwa

Centurion

HID

Optex

Eagle Eye Networks

PG Security Systems

Paraat

HD Security

JMB Groep

IDIS

Ajax Systems

Seagate

Gold-IP

De Beveiligingsjurist

Top Security

Hanwha Vision Europe

Advancis

Secusoft

Trigion

ARAS

2N

Bosch Security Systems

BHVcertificaat.online

Eizo

CDVI

Crown Security Services

Bydemes

EAL

Akuvox

Masset Solutions

VAIBS

Gedetailleerd beeld van ‘markt’ voor voertuigcriminaliteit

28 februari 2024
Redactie
15:15

Het Verbond van Verzekeraars, de Universiteit Gent en het Center for the Study of Democracy (CSD) hebben onderzoek gedaan naar autodiefstal en autokraak in zes EU-lidstaten, waaronder Nederland, België, Bulgarije, Frankrijk, Duitsland en Italië.

Dit project, genaamd V-BAR, richtte zich op het logistieke proces van autodiefstal en autokraak, waarbij onder andere de rol van verzekeraars werd belicht. Onderzoekers uit verschillende landen werkten samen aan het project door per land rapporten op te stellen. Door recente strafdossiers te analyseren en relevante partijen, zoals wetshandhavingsinstanties, autofabrikanten, autoverzekeraars en detailhandelaren, te interviewen, werd een gedetailleerd beeld verkregen van de nationale markten voor motorvoertuigcriminaliteit.

Georganiseerde bendes
In Nederland blijken vooral georganiseerde bendes verantwoordelijk te zijn voor autodiefstal en -kraak. Gestolen auto’s worden vaak gebruikt voor andere criminele activiteiten zoals drugssmokkel en wapenhandel. Ook worden auto-onderdelen gestolen, met name navigatiesystemen, nummerplaten en airbags.
Het Europees barrièremodel is ontstaan uit de analyse van de rapporten van alle landen, waarbij grensoverschrijdende elementen werden benadrukt. Dit model beschrijft de stappen die criminelen moeten nemen om autodiefstal en autokraak in de EU te plegen, en benoemt vijf belangrijke barrières die moeten worden aangepakt.

Bewustzijn
Verzekeraars kunnen met name een rol spelen bij de vijfde barrière, waarbij bewustzijn onder autobezitters wordt gecreëerd en informatie over diefstaltrends wordt gedeeld. Door samen te werken en data uit te wisselen, kunnen verzekeraars trends vroegtijdig signaleren en preventieve maatregelen treffen.
Lienke Hutten, criminoloog en adviseur bij het CCV, benadrukt het belang van samenwerking tussen verzekeraars en het delen van informatie om diefstaltrends te detecteren en te communiceren naar autobezitters. Idealiter zou er een trend-detectiesysteem moeten komen waarbij verzekeraars gezamenlijk trends signaleren en communiceren.

Deel dit artikel via:

Vlog 4

Premium partners

Suricat

Seagate

Videoguard

Wordt een partner