Politie zet Google Ads in tegen cybercrime
Een simpele zoekopdracht in Google kan al manieren onthullen om bijvoorbeeld DDoS-aanvallen uit te voeren. Om dit tegen te gaan, investeert de politie in Google Ads om jongeren te waarschuwen voor de gevaren en gevolgen van cybercriminaliteit.
Theo van der Plas, programmadirecteur cybercriminaliteit, benadrukt dat de politie het niet alleen kan. “We hebben de medewerking van technologiebedrijven zoals Google nodig om cybercriminaliteit wereldwijd aan te pakken.” De politie zet sinds 2021 actief Google Ads in om cybercriminaliteit te voorkomen. Jongeren die via Google zoeken naar termen gerelateerd aan cybercriminaliteit krijgen preventieberichten van de politie te zien in de vorm van Google Ads.
Ook internationale campagnes
De resultaten van deze campagnes zijn aanzienlijk: advertenties gericht op DDoS zijn sinds 2021 meer dan 360.000 keer vertoond en er is ruim 27.000 keer op de advertentie geklikt. Naast nationale campagnes heeft de Nederlandse politie ook samen met internationale politie-eenheden gezamenlijke Google Ads-campagnes gelanceerd, die eveneens succesvol bleken.
Het is zorgwekkend dat Google Search wordt gebruikt om te zoeken naar termen die verband houden met cybercriminaliteit en dat de zoekmachine zelfs resultaten laat zien die verwijzen naar aanbieders van software om een DDoS-aanval uit te voeren. Van der Plas benadrukt dan ook de verantwoordelijkheid van technologiebedrijven zoals Google om jongeren te beschermen tegen het plegen van cybercriminaliteit.
Door te investeren in daderpreventie met betrekking tot cybercrime kunnen technologiebedrijven misbruik van hun platforms voorkomen en nemen ze hun digitale verantwoordelijkheid, aldus Van der Plas.