Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Bydemes

Unii

Oribi ID Solutions

Akuvox

OSEC

Explicate

Multiwacht

Dero Security Products

VEB

Alarm Meldnet

Uniview

NetworxConnect

Kiwa

Hikvision

Add Secure

Nenova

Securitas

VVNL

Optex

EAL

De Beveiligingsjurist

Seris

Nimo Dog Security

ASIS

GFT

ARAS

Trigion

CSL

Top Security

Genetec

SmartCell

PG Security Systems

CDVI

SOBA

VideoGuard

Centurion

Nimo Drone Security

Gold-IP

ASSA ABLOY

Ajax Systems

VAIBS

Alphatronics

NIBHV

G4S

20face

Connect Security

Masset Solutions

HID

2N

JMB Groep

SmartSD

Seagate

Eizo

BHVcertificaat.online

Traka ASSA ABLOY

Brivo

RoSecure

Crown Security Services

ADI

Bosch Security Systems

Secusoft

Service Centrale Nederland

Advancis

Sequrix

SMC Alarmcentrale

HD Security

Hanwha Vision Europe

Regio Control Veldt

Eagle Eye Networks

Paraat

Lobeco

Paxton

CardAccess

i-Pro

Avigilon Alta

Milestone

IDIS

DZ Technologies

VBN

Grote steden willen meer verkeershandhaving met boa’s

7 maart 2024
Redactie
06:28

De vier grootste steden van Nederland pleiten samen met belangenorganisaties voor uitgebreidere handhavingsbevoegdheden voor boa’s om verkeersovertredingen aan te pakken. Dat maakt de NOS bekend.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht, bekend als de G4, streven ernaar doeltreffender op te treden tegen overtredingen zoals te hard rijden, rijden onder invloed en asociaal rijgedrag. De Rotterdamse wethouder Vincent Karremans benadrukt de behoefte aan daadkrachtig optreden, waar momenteel beperkingen aan kleven. Volgens hem is de pakkans voor verkeersovertredingen schrikbarend laag. Dit onderstreept de noodzaak van uitgebreidere handhavingsbevoegdheden om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Snelheidscontroles met mobiele apparatuur
Momenteel is de handhaving van verkeersregels landelijk geregeld, met beperkte capaciteit en schaarse middelen. De G4 stelt voor om buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) uitgebreidere bevoegdheden te geven, zodat zij snelheidscontroles met mobiele apparatuur kunnen uitvoeren en voertuigen kunnen beboeten op basis van kenteken, zonder ze eerst te laten stoppen.
Daarnaast pleiten ze voor meer lokale flitspalen, waarvan de opbrengsten naar een plaatselijk verkeersveiligheidsfonds zouden gaan. Dit fonds zou worden gebruikt om onveilige straten, fietspaden en kruispunten aan te pakken, maar ook om de extra handhaving te financieren. Dit wordt voorgesteld als een maatregel om de stijgende trend in verkeersongevallen en gewonden tegen te gaan.

Deel dit artikel via:

Vlog 4

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner