Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Alphatronics

Hikvision

Avigilon Alta

Paraat

Alarm Meldnet

2N

Ajax Systems

CardAccess

Akuvox

Bydemes

SMC Alarmcentrale

Centurion

Trigion

BHVcertificaat.online

IDIS

Crown Security Services

Milestone

NetworxConnect

Service Centrale Nederland

ASSA ABLOY

Paxton

Regio Control Veldt

Oribi ID Solutions

Traka ASSA ABLOY

HID

EAL

Brivo

Sequrix

Add Secure

CDVI

20face

ARAS

Multiwacht

Top Security

Eagle Eye Networks

De Beveiligingsjurist

Seagate

Kiwa

RoSecure

Masset Solutions

VBN

Lobeco

Bosch Security Systems

Nenova

Secusoft

NIBHV

Optex

Securitas

Dero Security Products

Gold-IP

Advancis

DZ Technologies

Connect Security

Unii

Uniview

Nimo Drone Security

Nimo Dog Security

PG Security Systems

Genetec

OSEC

G4S

i-Pro

Explicate

JMB Groep

SmartSD

Hanwha Vision Europe

ADI

SmartCell

HD Security

VideoGuard

ASIS

Eizo

VAIBS

CSL

GFT

VVNL

SOBA

VEB

Seris

ING helpt klanten tegen helpdeskfraude

9 april 2024
Redactie
12:30

Met één druk op de knop kunnen ING-klanten nu controleren of de persoon aan de lijn daadwerkelijk een bankmedewerker is of een oplichter. Hun bank heeft een nieuwe functie ontwikkeld om bankfraude tegen te gaan. Adine Wempe-Kalff, directeur Fraude bij ING, legt uit hoe dit werkt en hoe je kunt voorkomen slachtoffer te worden van bankfraude.

In 2023 vielen naar schatting circa 10.000 mensen in Nederland ten prooi aan bankhelpdeskfraude, waarbij oplichters zich voordoen als bankmedewerkers, met een totaal schadebedrag van ongeveer 28 miljoen euro. Een jaar eerder lag dit bedrag zelfs op ruim 50 miljoen euro. Door meer bewustwording over deze vorm van fraude en extra maatregelen van banken, zoals verlaging van daglimieten op betaalrekeningen en tijdsblokkades bij het verhogen van daglimieten, is het aantal slachtoffers echter met 20 procent gedaald.

Nieuwe fraudemethoden
Desondanks blijft het aantal slachtoffers hoog volgens Wempe-Kalff. Ze benadrukt dat hoewel de daling een positief teken is, er meer moet worden gedaan om bankfraude verder terug te dringen. Om dit te bereiken blijft ING waarschuwen voor nieuwe fraudemethoden, neemt zowel zichtbare als onzichtbare technische maatregelen en voert samen met andere banken campagnes om mensen te waarschuwen. Met de introductie van de nieuwe functie in de app hoopt ING dat meer mensen bankhelpdeskfraude kunnen herkennen.

Hoe werkt de fraudecheck?
Vanaf 16 april krijgen de eerste ING-klanten de functie ‘Check het gesprek’ in de bankapp te zien, waarna meer klanten zullen volgen. Tijdens een telefoongesprek met een ‘bankmedewerker’ kunnen klanten de ING-app openen en onderaan op de knop ‘Check het gesprek’ tikken. Vervolgens vullen ze hun telefoonnummer in, waarna ze direct op het scherm zien of de beller daadwerkelijk een bankmedewerker is.
Wempe-Kalff benadrukt dat de functie eenvoudig is en uitgebreid is getest onder verschillende leeftijdsgroepen. Als een klant vermoedt dat er sprake is van fraude, wordt geadviseerd direct op te hangen en de ING-alarmlijn te bellen, die dag en nacht bereikbaar is. Het nummer moet echter worden opgezocht in de app. Het is niet de bedoeling om te bellen naar het nummer dat door de persoon aan de telefoon wordt gegeven.

Deel dit artikel via:

Vlog 5

Premium partners

Suricat

Seagate

Videoguard

Wordt een partner