Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Seagate

VVNL

Explicate

Multiwacht

ASSA ABLOY

Ajax Systems

Lobeco

Genetec

RoSecure

Add Secure

Akuvox

OSEC

Optex

Seris

Service Centrale Nederland

Nimo Drone Security

Unii

VAIBS

SmartSD

HD Security

Nimo Dog Security

Paxton

Sequrix

EAL

Top Security

i-Pro

Trigion

CSL

HID

Traka ASSA ABLOY

SmartCell

2N

JMB Groep

Eagle Eye Networks

Avigilon Alta

Bosch Security Systems

Regio Control Veldt

20face

Kiwa

CardAccess

Alphatronics

PG Security Systems

G4S

Oribi ID Solutions

BHVcertificaat.online

VideoGuard

ADI

Eizo

Milestone

Gold-IP

ARAS

VEB

Dero Security Products

NetworxConnect

Masset Solutions

Alarm Meldnet

DZ Technologies

Nenova

SMC Alarmcentrale

VBN

Advancis

Uniview

Crown Security Services

ASIS

NIBHV

Securitas

GFT

Centurion

Secusoft

Hanwha Vision Europe

Hikvision

SOBA

Paraat

IDIS

Connect Security

CDVI

De Beveiligingsjurist

Brivo

Bydemes

Camera’s achter de grens mogen gewoon

5 december 2011
Redactie
22:58

Het camerasysteem @migo boras waarmee de Koninklijke Marechaussee volgend jaar gaat werken bij de bestaande controles achter de grens met Duitsland en België, valt binnen bestaande regels voor privacy en grenscontrole.

Dat zegt minister Leers (Immigratie en Asiel) in reactie op berichten in Duitse media. Hij zal dit ook melden in antwoord op vragen van de Europese Commissie. In het systeem is er geen sprake van het opslaan van kentekennummers van auto’s of vrachtwagens die te herleiden zijn tot personen. Ook worden de camera’s niet gebruikt om kentekenplaten te vergelijken met tevoren opgeslagen kentekens van gestolen auto’s of van mensen die gezocht worden of een boete open hebben staan. Wel kan aan de hand van de kentekenplaten met de camera’s gezien worden uit welk land een auto of vrachtwagen komt, maar dat kunnen de mensen van de marechaussee nu ook al.

De camera’s zullen geen permanente grensbewaking vormen. Ze ondersteunen slechts het werk van de Koninklijke Marechaussee. Die voert al sinds jaar en dag mobiele controles achter de Nederlandse grenzen uit, het mobiel toezicht veiligheid (MTV). Die controles zijn gericht op illegale grensoverschrijding en criminaliteit die daarmee gepaard gaat, zoals mensensmokkel, mensenhandel, identiteitsfraude en het witwassen van geld.

Aangezien binnen het Europese Schengengebied de binnengrenzen zijn opgeheven, heeft het toezicht niet het karakter van de vroegere grensbewaking. De controles zijn daarom steekproeven: tot maximaal twintig kilometer vanaf de grens, maximaal 90 uur per maand en maximaal 6 uur per dag op dezelfde (snel)weg, en slechts een deel van de passerende auto’s en vrachtwagens mag gecontroleerd worden.

De camera’s ondersteunen het werk van de marechaussee. In het systeem is de kennis en ervaring van de marechaussee vastgelegd in de vorm van risicoprofielen. Als een camera een ‘hit’ registreert, is dat voor de marechaussee aanleiding een menselijke controle uit te voeren. Het camerasysteem is een selectiemiddel, waardoor bonafide grensverkeer minder last heeft van controles. Ook maken de camera’s het grensverkeer beter zichtbaar, zodat de steekproeven hierop afgestemd kunnen worden.

Het systeem kost eenmalig 19 miljoen euro (ontwikkeling en aanschaf apparatuur) en 2 miljoen euro per jaar aan beheer. Daarmee wordt het mobiel toezicht door de marechaussee achter de grens effectiever en efficiënter. Het is de bedoeling dat de camera’s begin 2012 in gebruik worden genomen op vijftien (snel)wegen achter de grens met Duitsland en België, en in een aantal auto’s van de marechaussee. De camera’s komen te hangen bij de vijftien grootste grensovergangen met België en Duitsland: A4 Hoogerheide, A16 Breda, A67 Bladel, A76 Stein, A2 Eijsden, A76 Heerlen, A74 Tegelen, N280 Roermond, A67 Venlo, A77 Bergen, A12 Zevenaar, N35 Enschede, A1 Losser, A37 Emmen en A7 Reiderland.

Deel dit artikel via:

Vlog 5

Premium partners

Suricat

Seagate

Videoguard

Wordt een partner