Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

OSEC

HID

G4S

SMC Alarmcentrale

ASSA ABLOY

VVNL

ASIS

Brivo

VBN

Sequrix

Bosch Security Systems

2N

Explicate

Eizo

CardAccess

BHVcertificaat.online

Connect Security

Nimo Dog Security

HD Security

RoSecure

Nenova

IDIS

Kiwa

Eagle Eye Networks

Avigilon Alta

Regio Control Veldt

Service Centrale Nederland

Optex

Advancis

Oribi ID Solutions

Gold-IP

De Beveiligingsjurist

SmartSD

JMB Groep

Genetec

Paraat

Seris

Lobeco

Unii

Nimo Drone Security

Seagate

Bydemes

PG Security Systems

SmartCell

Traka ASSA ABLOY

Ajax Systems

SOBA

NIBHV

Dero Security Products

Hikvision

Multiwacht

Centurion

VEB

DZ Technologies

Uniview

Secusoft

VideoGuard

CDVI

ARAS

Add Secure

Crown Security Services

Akuvox

Securitas

Trigion

i-Pro

20face

GFT

Hanwha Vision Europe

EAL

Top Security

ADI

Milestone

VAIBS

Alphatronics

Paxton

Masset Solutions

NetworxConnect

CSL

Alarm Meldnet

Rabobank weigert compensatie bij phishing (video)

17 september 2012
Redactie
14:56

De Rabobank blijkt klanten die slachtoffer worden van internetfraude niet automatisch schadeloos te stellen. Klanten die door nep-bankmedewerkers telefonische codes zijn afgetroggeld, worden niet gecompenseerd. De Rabobank vindt dat klanten moeten weten dat ze geen codes mogen doorgeven aan derden.

ABN AMRO en ING stellen gedupeerde klanten in soortgelijke gevallen wel schadeloos, blijkt uit onderzoek van Vara Kassa. Banken compenseren in de meeste gevallen de schade uit coulance. ABN AMRO en ING hanteren daarbij de stelregel ‘Compenseren, tenzij…’. Ze keren naar eigen zeggen alleen niet uit als klanten actief hebben meegewerkt aan de fraude, of als ze ‘zeer nalatig’ zijn geweest. Als voorbeeld daarvan noemen de banken herhaalgedrag. “Als iemand voor de derde keer zijn pincode heeft afgegeven, houdt het een keer op”, zegt ABN AMRO.

De Rabobank legt de lat hoger. Kassa kwam met verschillende Rabo-klanten in contact van wie vele duizenden euro’s afhandig waren gemaakt door nep-bankmedewerkers die telefonisch veiligheidscodes aftroggelden. De Rabobank legt de aansprakelijkheid daarvoor bij de klanten neer.

De schade door fraude met internetbankieren neemt al jaren toe. Vorig jaar werden Nederlandse bankklanten voor een bedrag van 35 miljoen euro gedupeerd. In 2010 bedroeg de schade nog geen tien miljoen euro. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) verwacht dat dit jaar de schade opnieuw hoger zal uitvallen.

Deel dit artikel via:

Vlog 5

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner