Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

BHVcertificaat.online

Kiwa

De Beveiligingsjurist

ASSA ABLOY

Avigilon Alta

Genetec

Regio Control Veldt

Explicate

PG Security Systems

Centurion

SMC Alarmcentrale

HID

Unii

NIBHV

VAIBS

2N

Connect Security

DZ Technologies

VVNL

IDIS

Service Centrale Nederland

Sequrix

Crown Security Services

G4S

Alphatronics

20face

Nenova

Optex

Brivo

OSEC

Uniview

Nimo Dog Security

Hikvision

Eizo

Eagle Eye Networks

Bosch Security Systems

ARAS

Dero Security Products

EAL

SmartSD

Masset Solutions

i-Pro

Akuvox

Paraat

SmartCell

VBN

Ajax Systems

Milestone

NetworxConnect

Seris

Gold-IP

HD Security

Trigion

Top Security

CDVI

Multiwacht

Secusoft

CardAccess

Hanwha Vision Europe

Paxton

VideoGuard

Seagate

JMB Groep

VEB

CSL

ADI

GFT

Alarm Meldnet

Traka ASSA ABLOY

Lobeco

Advancis

SOBA

Bydemes

Add Secure

ASIS

RoSecure

Oribi ID Solutions

Nimo Drone Security

Securitas

Helft Nederlanders te maken met poging tot identiteitsfraude

28 oktober 2012
Redactie
21:44

Maar liefst de helft van de Nederlanders heeft ooit te maken gehad met een poging tot identiteitsfraude. Toch denkt slechts 8 procent dat ze daadwerkelijk slachtoffer kunnen worden. Dit is het laagste percentage in Europa.

BankbiljettenDe meest toegepaste manier om identiteitsfraude te plegen is het sturen van e-mails, zogenaamd namens een bank, waarin de ontvanger wordt gevraagd zijn beveiligings- en persoonlijke informatie te updaten. Een ander veel voorkomend voorbeeld is het verzoek om geld te doneren aan een goed doel.

Ondanks dat persoonlijke gegevens tegenwoordig vaak digitaal opgeslagen worden, schuilt er ook nog altijd een aanzienlijk risico in de papieren opslag van fraudegevoelig materiaal. Nederlanders bewaren hun persoonlijke gegevens namelijk het vaakst in een kast of la thuis (27 procent) of in hun tas of portemonnee (23 procent), tegen 22 procent op een pc of op een laptop, telefoon of tablet (ook 22 procent).

Ruim vijftig procent van de Nederlandse respondenten is ooit in aanraking gekomen met een serieuze poging tot identiteitsfraude, terwijl twaalf procent hier daadwerkelijk slachtoffer van is geworden. In de meeste gevallen ging het om geld dat van de bankrekening werd gehaald. Andere voorbeelden zijn de aanvraag van een creditcard op naam van het slachtoffer, het openen van een nieuwe bankrekening onder een valse naam of zelfs het kopen van een huis onder andermans naam.

Gemiddeld duurt het in Nederland meer dan anderhalf jaar voordat slachtoffers zich bewust worden van identiteitsfraude. De situatie oplossen kost gemiddeld nog eens een goed jaar (11,8 maanden). Volgens de onderzoekers leed 71% van de slachtoffers een financieel verlies van gemiddeld meer dan € 6.000 per persoon in Nederland als gevolg van identiteitsfraude.

Wie dit soort problemen wil voorkomen, moet vooral voorzichtig zijn met het afgeven van kopieën van identiteitsbewijzen. ‘Eenvoudige maatregelen als het noteren van het doel en de datum op een kopie zal misbruik bij een andere organisatie of op een andere datum al kunnen voorkomen’, tipt Michel Savelkoul, manager van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude- en fouten.

De resultaten komen uit het Europese onderzoek “ID Fraud prevention research 2012”. Voor het onderzoek werden 5.507 respondenten ondervraagd in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Spanje, Italië, Polen, Rusland en België.

Deel dit artikel via:

Vlog 5

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner