Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Masset Solutions

Securitas

Akuvox

SmartSD

VEB

RoSecure

NIBHV

Eagle Eye Networks

CSL

Nimo Dog Security

Hikvision

CardAccess

Nimo Drone Security

SmartCell

Add Secure

Milestone

Bosch Security Systems

HID

Advancis

EAL

2N

Regio Control Veldt

Explicate

ARAS

Paxton

Lobeco

Brivo

Genetec

Paraat

Oribi ID Solutions

Connect Security

Multiwacht

SMC Alarmcentrale

Service Centrale Nederland

i-Pro

20face

Kiwa

Alphatronics

NetworxConnect

IDIS

ASIS

G4S

ADI

Uniview

Optex

JMB Groep

Trigion

Alarm Meldnet

Ajax Systems

VVNL

Bydemes

HD Security

Nenova

OSEC

Unii

Traka ASSA ABLOY

BHVcertificaat.online

Seris

DZ Technologies

Gold-IP

Seagate

ASSA ABLOY

Eizo

Centurion

VAIBS

VideoGuard

GFT

Secusoft

Hanwha Vision Europe

De Beveiligingsjurist

Dero Security Products

Top Security

Avigilon Alta

Crown Security Services

CDVI

Sequrix

VBN

PG Security Systems

SOBA

Luchtvrachtsector onvoorbereid op EU-wetgeving

26 september 2013
Redactie
10:39

Voor beveiliging van luchtvracht naar EU-landen gaan strengere eisen gelden. Op 1 juni 2014 gaat een nieuwe wet in, die alle vliegtuigmaatschappijen die vracht vervoeren vanuit landen buiten de EU, plus alle betrokken bedrijven en personen, verplicht in het bezit te zijn van een ACC3-certificering.

Beveiliger SchipholDe internationale luchtvrachtsector is echter niet goed voorbereid op de nieuwe EU-wetgeving voor de beveiliging van luchtvracht naar EU-landen. Naar schatting is op 1 juni slechts vijf procent van de airlines en organisaties gecertificeerd. Luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en exporteurs vanuit derdewereldlanden lopen daarmee een groot risico, aldus Securitas.

Om veilig luchtvervoer van goederen te garanderen, moeten alle bedrijven uit de logistieke keten en het luchtvrachtpersoneel op de vliegvelden in landen die exporteren naar de EU gecertificeerd zijn voor de nieuwe veiligheidscontroles. Met name luchthavens in derdewereldlanden hebben moeite om de certificeringen op orde te krijgen.

“De nieuwe regels zijn een logische keuze met als doel de beveiliging van luchtvracht uit het buitenland aan te scherpen. Maar de EU heeft niet voldoende gekeken naar de praktische gevolgen op korte termijn van die verplichte certificering,” legt Erik Gregory, branchmanager transport- en luchtvaartbeveiliging van Securitas uit. “In de praktijk betekent dit dat vooral in derdewereldlanden, de luchthavens en de luchtvaartmaatschappijen een groot deel van de risico’s dragen. Dit komt doordat de ondernemers daar geen geld hebben voor aanpassingen in de vrachtloodsen en het scholen van personeel.”

EU kan luchtvaartmaatschappijen en luchthavens zonder certificering een luchtvervoersverbod opleggen. Daarbij komt dat er voorlopig nog te weinig opleidingsorganisaties bevoegd zijn om vóór 1 juni 2014 namens de IATA (International Air Transport Organisation) alle partijen te certificeren. “Dit heeft grote gevolgen voor de export van deze landen, en voor de inkomsten van de luchthavens. De overheid kan hier gemakkelijk een oplossing aandragen door de invoering een jaar uit te stellen.”

In 2010 werd de eerste stap gezet naar nieuwe Europese wetgeving voor de beveiliging van luchtvracht. De wet is officieel ingevoerd op 29 april 2013. Als op 1 juni 2014 de nieuwe regelgeving voor derdewereldlanden wordt ingevoerd, hebben zij het zwaar, zo stelt Gregory: “Neem bijvoorbeeld de vele ondernemers die in Afrika miljarden bloemen kweken voor de Europese markt. Door de hoge kosten voor verbouwingen van hun loodsen, het opleiden van laag- of niet-geschoolde medewerkers plus de certificeringkosten, is certificering voor hen praktisch onhaalbaar.”

Deel dit artikel via:

Vlog 5

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner