Beveiliging nieuws

Onze partners

BHVcertificaat.online

RoSecure

Traka ASSA ABLOY

Oribi ID Solutions

Bydemes

ADI

Nimo Dog Security

Seris

VideoGuard

CDVI

Bosch Security Systems

De Beveiligingsjurist

Hikvision

Nimo Drone Security

SMC Alarmcentrale

OSEC

VEB

Crown Security Services

CardAccess

Secusoft

HID

Kiwa

Nenova

Multiwacht

Service Centrale Nederland

EAL

i-Pro

Regio Control Veldt

DZ Technologies

Gold-IP

ASSA ABLOY

SOBA

GFT

Sequrix

HD Security

2N

Advancis

Top Security

Dero Security Products

Eagle Eye Networks

IDIS

Alphatronics

PG Security Systems

ARAS

20face

Milestone

SmartSD

SmartCell

Add Secure

VAIBS

Ajax Systems

Centurion

Seagate

Genetec

G4S

Avigilon Alta

Unii

Lobeco

Trigion

CSL

Explicate

Brivo

NetworxConnect

Uniview

Akuvox

ASIS

JMB Groep

Securitas

Paraat

MPL

Masset Solutions

NIBHV

VVNL

VBN

Alarm Meldnet

Paxton

Connect Security

Eizo

Hanwha Vision Europe

Optex

Schiphol neemt centrale controlepunten in gebruik

1 juni 2015
Redactie
08:29

Amsterdam Airport Schiphol heeft in Vertrekhal 1 een nieuw securityfilter gebouwd. Security as a service noemt de luchthaven de nieuwe controle van passagiers.

De Security Scan op Amsterdam Airport Schiphol wordt ingezet bij de security – en douane controle van passagiers. De verbouwing van het securityfilter was nodig om het groeiende aantal passagiers te kunnen accommoderen en om voorbereid te zijn op de toekomstige wet- en regelgeving. Schiphol wil met de verbouwing echter vooral het securityproces zo comfortabel en prettig mogelijk maken voor de reizigers.

Door een combinatie van slimme procesinnovaties, heldere informatievoorziening, gastvrije service en een rustig ogend interieur, kunnen zij comfortabeler en vlotter door de securitycontrole heen. De nieuwe securitylanes hebben ronde vormen en lichte kleuren, natuurlijke en geluiddempende materialen en subtiele verlichting. Ook werkt de luchthaven met ‘neutraliserende’ geuren en geluidsdempende effecten bij de controles.

De vele tientallen controlepunten aan de gates vervallen. In plaats daarvan kent de luchthaven vanaf 3 juni vijf grote centrale controlepunten waar passagiers door de beveiliging moeten. Het controleren van passagiers en handbagage moet daarmee straks maximaal 10 minuten duren. Reizigers in business class zijn maximaal 5 minuten kwijt.

De afgelopen twee jaar was het vliegveld bezig met een ingrijpende verbouwing die 400 miljoen euro kostte. Voor de centrale beveiligingspunten is de ruimte op Schiphol met 45.000 vierkante meter uitgebreid. Zo is in twee vertrekhallen een extra verdieping gebouwd.

Van de verbouwing profiteren vooral passagiers die vliegen naar landen buiten Europa. Die moesten na de paspoortcontrole en een verblijf in de taxfreezone bij de gate weer in de rij staan voor de beveiligingscheck. Ook wordt de overstap gemakkelijker voor reizigers uit landen, zoals de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Zij hoeven bij een transfer op Schiphol niet opnieuw een controle te ondergaan.

security scan SchipholSecurity Scan op Amsterdam Airport Schiphol geen privacy issues
Schiphol beschikt als enige luchthaven op de wereld over Security Scans voorzien van een screeningstechnologie waarbij de privacy is gewaarborgd. Zo worden de beelden geanalyseerd door een computer en niet door operator op afstand. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de zogenoemde millimeter wave technologie.

De Security Scan mag niet verward worden met de Bodyscan die door de Douane op de luchthaven bij de zogenaamde 100% controles wordt gebruikt. De Bodyscan maakt, in tegenstelling tot de Security Scan, gebruik van röntgenstralen die door de huid gaan om ingeslikte goederen te traceren

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Seagate

Suricat

Videoguard

MPL

Wordt een partner