Beveiliging nieuws

Onze partners

CSL

GFT

i-Pro

SmartSD

Brivo

Unii

Multiwacht

CDVI

VVNL

IDIS

Eizo

Masset Solutions

2N

EAL

Ajax Systems

SMC Alarmcentrale

Hanwha Vision Europe

Optex

ARAS

Paraat

NIBHV

Service Centrale Nederland

Nenova

VEB

VideoGuard

Lobeco

Trigion

Explicate

Traka ASSA ABLOY

Seagate

Sequrix

SOBA

JMB Groep

VAIBS

CardAccess

HID

Advancis

PG Security Systems

G4S

Alphatronics

Milestone

Kiwa

Seris

Gold-IP

DZ Technologies

Nimo Dog Security

ASSA ABLOY

HD Security

De Beveiligingsjurist

Alarm Meldnet

ASIS

Uniview

NetworxConnect

Hikvision

Crown Security Services

Securitas

Centurion

Add Secure

Avigilon Alta

OSEC

20face

ADI

RoSecure

Bydemes

Eagle Eye Networks

Oribi ID Solutions

Secusoft

Top Security

Nimo Drone Security

Akuvox

Dero Security Products

Genetec

SmartCell

BHVcertificaat.online

Regio Control Veldt

Connect Security

Bosch Security Systems

VBN

Paxton

Auto’s te hacken door gebrekkige beveiliging autosleutel

12 augustus 2015
Redactie
15:07

Miljoenen auto’s van de merken Volkswagen, Audi, Skoda, Porsche, Bentley en Lamborghini zijn te hacken omdat de chip in de autosleutel en de code in de startonderbreker niet goed zijn geprogrammeerd.

auto sleutelHet betreft auto’s die uitgerust zijn met de Megamos Crypto chip. Onderzoekers van de Nijmeegse Radboud Universiteit achterhaalden de geheime beveiligingscode van de chip in de autosleutel. Er werden ontwerpfouten in ontdekt, waardoor er een veel slechtere beveiliging is gebruikt dan mogelijk. Daarnaast bleek dat de code in de startonderbreker niet goed is geprogrammeerd.

Publicatie heeft de Radboud Universiteit tonnen gekost, er is namelijk ruim twee jaar over geprocedeerd en onderhandeld met Volkswagen. De publicatie werd door de Britse rechter op last van de autofabrikant twee jaar geleden in de ban gedaan, het zou een handleiding zijn voor autodieven. Volgens de Radboud Universiteit bevat het omstreden artikel een wetenschappelijke analyse van het niveau van beveiliging van de Megamos-chip en is het zeker geen handleiding voor hackers.

Volkswagen ging uiteindelijk alsnog akkoord met publicatie, na het voorstel om één zin uit het oorspronkelijke artikel te verwijderen.
De ene zin bevat een expliciete beschrijving van een onderdeel van de berekeningen op de chip.

Volkswagen en de branchevereniging RAI erkennen tegen Nieuwsuur dat er een beveiligingsprobleem is. Directeur Wouter Verkerk van Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit stelt dat er in 2010 veertig miljoen euro schade was aan jonge auto’s van 0-3 jaar. In 2014 was dat honderd miljoen. En er is een duidelijke link te leggen met cyber crime. “Dat baseer ik enerzijds op politieonderzoek, anderzijds op het feit dat mensen beide sleutels nog hebben nadat de auto is gestolen”, zegt hij.

Mensen die een kwetsbare auto hebben, moeten zelf actie ondernemen. Door het aanbrengen van een extra startonderbreker of een stuurslot kunnen zij hun auto beter beveiligen. De kosten zijn wel voor de eigenaar van de auto.

 

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner