Beveiliging nieuws

Onze partners

Securitas

SMC Alarmcentrale

Seagate

Avigilon Alta

Genetec

VAIBS

DZ Technologies

Add Secure

Kiwa

Eagle Eye Networks

ADI

OSEC

IDIS

i-Pro

Akuvox

Regio Control Veldt

Alphatronics

Trigion

Service Centrale Nederland

HID

Nimo Drone Security

CSL

Uniview

CardAccess

Multiwacht

Nenova

Paxton

SOBA

SmartSD

EAL

Secusoft

NetworxConnect

JMB Groep

Lobeco

HD Security

Paraat

Seris

Hikvision

Sequrix

Nimo Dog Security

Bydemes

Optex

VBN

Masset Solutions

Ajax Systems

Connect Security

Gold-IP

Advancis

PG Security Systems

Top Security

RoSecure

Crown Security Services

Explicate

Unii

2N

Hanwha Vision Europe

SmartCell

CDVI

VEB

20face

Centurion

Bosch Security Systems

ASIS

Eizo

Dero Security Products

VideoGuard

De Beveiligingsjurist

Milestone

NIBHV

Oribi ID Solutions

ARAS

Brivo

G4S

VVNL

BHVcertificaat.online

Traka ASSA ABLOY

GFT

ASSA ABLOY

Alarm Meldnet

Winkeliers zijn valse e-mails zat

19 december 2015
Redactie
08:16

Winkeliers en consumenten worden steeds vaker getroffen door fraude via email. Dagelijks staan er klanten in de winkel die een prijs komen ophalen of een waardebon willen verzilveren. Deze mensen zijn slachtoffer geworden van nepacties waarbij het logo en de naam van winkelketens worden misbruikt.

Detailhandel Nederland vraagt aandacht voor de toenemende internet_fraudhoeveelheid valse e-mails die in omloop zijn. Bert van Steeg, secretaris winkelcriminaliteit: ”Winkeliers hebben hier dagelijks mee te maken. En zowel de consument als de winkelier zijn slachtoffer. Het leidt tot onbegrip en discussie in de winkel.” Het probleem wordt steeds groter en een eenvoudige oplossing is op dit moment niet voorhanden. Van Steeg: ”Winkeliers doen er alles aan om dit soort wanpraktijken te voorkomen. Waar mogelijk worden juridische stappen ondernomen, maar dat is achteraf en vaak gaan de fraudeurs gewoon door onder een andere naam of via een ander webadres.”

Detailhandel Nederland roept consumenten op waakzaam te zijn en niet in te gaan op e-mails die men niet vertrouwt. Vaak wordt het beeldmerk van een winkelketen misbruikt, maar is aan de afzender van de email te zien dat het om fraude gaat. Soms worden klanten zelfs persoonlijk aangeschreven waardoor de mail echt lijkt. Detailhandel Nederland roept consumenten op niet op de links in de mail te klikken, mails uit de e-mailbox te verwijderen en de afzender te blokkeren. Op Fraudehelpdesk.nl worden consumenten geïnformeerd over recente voorbeelden. Bij twijfel kunnen consumenten altijd de website van de winkel raadplegen of contact opnemen met de klantenservice.

Detailhandel Nederland roept daarnaast de politie en toezichthouder ACM op om specifieke kennis te verzamelen en de aanpak van misbruik van beeldmerken te versterken. Bert van Steeg: ”We zien dat deze vorm van spam het vertrouwen tussen winkeliers en consumenten beschadigt. Fraudeurs komen er nu nog te makkelijk mee weg. Zij zien dat de pakkans laag is en daar wordt misbruik van gemaakt.”

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Seagate

Videoguard

Wordt een partner