Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Optex

Nenova

Sequrix

Genetec

RoSecure

Top Security

Eizo

Centurion

SmartCell

Eagle Eye Networks

De Beveiligingsjurist

NetworxConnect

Add Secure

IDIS

VideoGuard

ASIS

CardAccess

Securitas

CSL

CDVI

EAL

Dero Security Products

Lobeco

OSEC

Bosch Security Systems

ADI

Advancis

SMC Alarmcentrale

Brivo

Trigion

Paxton

Bydemes

Alarm Meldnet

JMB Groep

Service Centrale Nederland

HD Security

Hanwha Vision Europe

SmartSD

NIBHV

Crown Security Services

Masset Solutions

Gold-IP

Explicate

Kiwa

GFT

Oribi ID Solutions

Seris

HID

PG Security Systems

Alphatronics

Traka ASSA ABLOY

Paraat

Connect Security

Unii

SOBA

VVNL

VAIBS

Avigilon Alta

20face

Seagate

Regio Control Veldt

ASSA ABLOY

i-Pro

ARAS

G4S

VEB

Hikvision

VBN

Secusoft

Milestone

Nimo Drone Security

Nimo Dog Security

Akuvox

Multiwacht

BHVcertificaat.online

2N

DZ Technologies

Ajax Systems

Uniview

Consumenten wantrouwig over veiligheid persoonsgegevens

8 januari 2016
Redactie
08:11

48 procent van de bevolking is wantrouwig over de manier waarop bedrijven met hun persoonsgegevens omgaan. Dat zegt Verint op basis van onderzoek dat in samenwerking met analyse- en consultancybureau Ovum en het Britse onderzoeksbureau Opinium is uitgevoerd onder ruim 18.000 personen in negen verschillende landen, waaronder Nederland.
Uit het onderzoek kan worden opgemaakt dat een op de vijf mensen geen enkel vertrouwen heeft in de manier waarop bedrijven hun gegevens opslaan. Of dit terecht is, is niet nader onderzocht. Het ging de initiatiefnemers erom om in kaart te brengen hoe het gesteld is met het consumentenvertrouwen. Bedrijven hebben kennelijk nog een lange weg te gaan op dit gebied.
Het vertrouwen van consumenten verschilt van land tot land. De Britten (63%) maken zich het meeste zorgen. De Polen (28%) hebben het minste wantrouwen. Verint adviseert bedrijven dan ook om de manier waarop ze over dataverzameling communiceren, aan te passen aan de betreffende landen. Zeker in Groot-Brittannië en Duitsland zal het belangrijk zijn om op transparante wijze consumenten te verzekeren dat de gegevensverwerking goed beveiligd is. Maar dat geldt ook voor bedrijven in Nederland, die door 44 procent van de bevolking gewantrouwd worden. 15 procent van de Nederlanders geeft zelfs aan geen enkel bedrijf te vertrouwen voor wat betreft de veiligheid van persoonsgegevens.
Het wantrouwen betreft alle bedrijfstakken, waaronder de bankensector. Gemiddeld 42 procent van de mensen heeft daar weinig vertrouwen in. Bij nutbedrijven, zoals energieleveranciers, is het helemaal erg. Slechts 3 procent van de consumenten denkt dat die zorgvuldig met gegevens omgaan. Maar de kroon wordt gespannen door webwinkels. Maar 2 procent van de mensen – en in Nederland nog minder – zegt daar met een gerust hart zijn gegevens aan toe te vertrouwen. Dat laatste komt vooral door het gebruik van cookies en andere methodes om privacygevoelige informatie te verzamelen.

Deel dit artikel via:

Vlog 4

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner