Beveiliging nieuws

Onze partners

Connect Security

Secusoft

Alarm Meldnet

Bosch Security Systems

Nenova

Hikvision

Securitas

OSEC

ARAS

RoSecure

VEB

Dero Security Products

Genetec

Avigilon Alta

G4S

HID

ASIS

BHVcertificaat.online

NetworxConnect

Multiwacht

SMC Alarmcentrale

Oribi ID Solutions

Add Secure

2N

JMB Groep

Sequrix

SmartSD

Akuvox

CDVI

Lobeco

Bydemes

Nimo Drone Security

Uniview

20face

GFT

MPL

Traka ASSA ABLOY

Centurion

HD Security

Brivo

EAL

De Beveiligingsjurist

Advancis

Service Centrale Nederland

Nimo Dog Security

Hanwha Vision Europe

IDIS

NIBHV

Seagate

Eagle Eye Networks

Paxton

Kiwa

PG Security Systems

SmartCell

Milestone

VVNL

Gold-IP

i-Pro

ADI

Ajax Systems

Paraat

Unii

VBN

CSL

DZ Technologies

VAIBS

ASSA ABLOY

Trigion

Optex

Explicate

Top Security

VideoGuard

Regio Control Veldt

Crown Security Services

Eizo

Seris

Alphatronics

Masset Solutions

CardAccess

SOBA

Ook detailhandel lijdt onder phishingmails

12 januari 2016
Redactie
07:20

Niet alleen consumenten, maar ook winkeliers hebben last van de vele valse e-mails die dagelijks worden verstuurd. Het fenomeen leidt zelfs tot agressie als opgelichte consumenten verhaal komen halen.

De phishingmails zijn tegenwoordig nauwelijks nog van echt te onderscheiden. Ze lijken afkomstig van allerlei winkelketens, maar zijn bedoeld om nietsvermoedende ontvangers adresgegevens, rekeningnummers, pincodes en uiteindelijk geld te ontfutselen. Eerst leken dit soort mails alleen van banken afkomstig te zijn, maar de laatste maanden worden ook de namen van winkels, incassobureaus en officiële instanties misbruikt.
Volgens Bert van Steeg en Tom Ponjee van Detailhandel Nederland is deze vorm van criminaliteit niet alleen vervelend voor consumenten, maar ook voor meubel-, supermarkt- of elektronicaketens zoals Ikea, Albert Heijn, Kruidvat en Mediamarkt, zo vertellen zij de Telegraaf. “Hun imago, dat ze zorgvuldig hebben opgebouwd, wordt hierdoor direct of indirect geraakt. En legitieme mails die zij zélf naar hun klanten sturen, gaan op den duur effect missen. De consument moet erop kunnen vertrouwen dat deze mails van hun komen en níet van bendes.”
Op de winkelvloer leiden de mails tot ergernis en soms agressie, aldus Detailhandel Nederland. “Dagelijks komen mensen te goeder trouw een ’gewonnen’ prijs afhalen of hun winkeltegoed verzilveren. Dat leidt tot teleurstelling en heel vaak tot vervelende discussies in bijzijn van andere klanten. Dit kost winkeliers onnodig veel tijd en het schaadt ook het vertrouwen in hun. Winkeliers zitten hier bepaald niet op te wachten.” De winkeliers proberen om zelf de afzenders van de phishingmails te achterhalen en juridisch aan te pakken, aldus Ponjee. Maar hij vindt dat consumenten zelf ook oplettend moeten zijn. Niettemin is hier volgens hem echt meer hulp van de politie en Autoriteit Consument en Markt bij nodig.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Seagate

Videoguard

MPL

Suricat

Wordt een partner