Beveiliging nieuws

Onze partners

Nimo Drone Security

Paraat

Trigion

Oribi ID Solutions

Optex

ADI

CardAccess

Add Secure

Seagate

Genetec

Lobeco

NIBHV

Ajax Systems

GFT

Seris

CSL

EAL

Brivo

Masset Solutions

2N

BHVcertificaat.online

VVNL

Sequrix

Connect Security

VideoGuard

Akuvox

HD Security

De Beveiligingsjurist

ASSA ABLOY

i-Pro

VEB

Hikvision

SmartCell

VBN

Milestone

20face

Crown Security Services

Bydemes

Regio Control Veldt

SMC Alarmcentrale

Nimo Dog Security

Secusoft

Alphatronics

Top Security

Multiwacht

ASIS

OSEC

Unii

Gold-IP

Eagle Eye Networks

Uniview

Paxton

G4S

Advancis

DZ Technologies

SmartSD

CDVI

Explicate

JMB Groep

HID

Hanwha Vision Europe

Nenova

Securitas

PG Security Systems

ARAS

Eizo

Dero Security Products

Alarm Meldnet

Service Centrale Nederland

VAIBS

IDIS

NetworxConnect

Kiwa

Centurion

SOBA

Bosch Security Systems

RoSecure

Avigilon Alta

Traka ASSA ABLOY

Verbond ondertekent brandbrief piraterij

4 februari 2016
Redactie
19:45

Zo’n vierhonderd Nederlandse reders hebben de Tweede Kamer in een brandbrief opgeroepen haast te maken met het wetsvoorstel over piraterij. Hierdoor zouden reders eigen gewapende beveiligers mee mogen nemen. “Een goede zaak”, aldus Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars. “Dat maakt ook het verzekeren van de bemanning en lading eenvoudiger.” Het Verbond is dan ook een van de ondertekenaars van de brief.

Alle ondertekenaars pleiten ervoor dat de overheid toestaat dat er particuliere beveiligers meevaren op schepen in gebieden waar piraten actief zijn. Nu worden schepen nog beveiligd door militairen, maar daar zitten grenzen aan. Bijvoorbeeld omdat niet alle landen het op- en afstappen van de zwaar bewapende militairen in hun havens accepteren. “Oplossing is het toestaan van particuliere beveiligers. Daarvoor ligt inmiddels ook een beleidsstandpunt, maar dat wordt pas in juni besproken. Belangrijkste boodschap van de brief is dan ook dat er urgentie moet komen voor het onderwerp”, licht Weurding toe.
Hoewel reders het meeste belang lijken te hebben bij die boodschap – zij willen hun personeel immers veilige arbeidsomstandigheden bieden – zijn ook verzekeraars erbij gebaat. “Als een lading wordt gestolen, of werknemers gewond raken of zelfs overlijden, komen verzekeraars in beeld om de schade af te handelen. Schepen kunnen even niet varen, of lopen vertraging op omdat ze een omweg moeten nemen.” Uiteindelijk kan dat ervoor zorgen dat schepen ‘omvlaggen’ naar andere landen waar private beveiliging wel is toegestaan. “Dat is slecht voor onze transportsector, transportverzekeraars en economie. Maar daar lopen we niet op vooruit – er is wat aan te doen. Dat brengen we met deze brief nogmaals onder de aandacht.”

Deel dit artikel via:

Vlog 4

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner