Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

GFT

Gold-IP

Regio Control Veldt

Optex

Kiwa

Multiwacht

VideoGuard

i-Pro

Ajax Systems

Centurion

HD Security

HID

Alphatronics

Seris

NetworxConnect

Dero Security Products

Alarm Meldnet

Milestone

Nimo Dog Security

CDVI

ASSA ABLOY

Nimo Drone Security

Sequrix

Top Security

Akuvox

Secusoft

PG Security Systems

Bosch Security Systems

DZ Technologies

Lobeco

Oribi ID Solutions

Nenova

2N

SmartSD

ASIS

CSL

VBN

Service Centrale Nederland

De Beveiligingsjurist

VVNL

Crown Security Services

Trigion

Paxton

Advancis

Uniview

JMB Groep

Securitas

Paraat

Add Secure

VEB

G4S

VAIBS

OSEC

Traka ASSA ABLOY

SmartCell

Eizo

ARAS

SMC Alarmcentrale

EAL

Hikvision

Eagle Eye Networks

20face

Bydemes

CardAccess

Seagate

Explicate

Connect Security

IDIS

BHVcertificaat.online

Genetec

NIBHV

ADI

Brivo

Masset Solutions

Avigilon Alta

Unii

SOBA

Hanwha Vision Europe

RoSecure

Streekvervoer wil ook deel veiligheidsbudget

17 februari 2016
Redactie
07:22

Staatssecretaris Dijksma heeft 10 miljoen euro uitgetrokken om geweld in het openbaar vervoer tegen te gaan. Bijna al dat geld gaat naar de NS. Dat vinden de streekvervoerders onacceptabel, zo meldt BNR Nieuwsradio.
De streekvervoerders willen volgens een brief die zij naar de staatssecretaris hebben gestuurd minimaal de helft van de 10 miljoen euro die zij heeft gereserveerd om het geweld in het openbaar vervoer terug te dringen. Zij zeggen dat de regionale bus- en treinvervoerders met net zoveel ernstige geweldsincidenten te maken hebben als de NS. Directeur OV Juul van Hout van Connexxion vertelt BNR Nieuwsradio dat er een hele lijst met incidenten in het streekvervoer is. “Dat is natuurlijk niet heel raar, al onze chauffeurs zijn rechtstreeks gekoppeld aan reizigers. De personen die overlast veroorzaken bij de NS, daar krijgen zij ook mee te maken.” Van Hout benadrukt wel blij te zijn met de 10 miljoen veiligheidssubsidie, maar vindt dat het geld anders verdeeld moet worden. Het was volgens hem weliswaar een incident bij de NS dat aanleiding was voor het extra geld, maar dat betekent niet dat ook al het geld naar de NS moet gaan.” De Connexxion-directeur vindt dat er veel meer naar het totale openbaar vervoer moet worden gekeken. “Het streekvervoer is niet hetzelfde als de NS, wij hebben op een andere manier geld hiervoor nodig. Zelf doen we al wat we kunnen, we trekken al gezamenlijk op met de politie in sommige regio’s, maar menselijk toezicht zou helpen. Alleen kost dat wel geld.”

Veiligheidsteams
De staatssecretaris denkt aan het oprichten van veiligheidsteams, maar daar heeft Connexxion al een succesvolle pilot mee gehad. Het aantal incidenten nam in die periode met 25 procent af. Helaas moest het initiatief worden gestaakt wegens gebrek aan geld. De streekvervoerder pleitte vorig jaar al om het domein van  buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) op te rekken, zodat die ook op de bus kunnen worden ingezet. Ook andere vervoerders vinden dat het geld beter verdeeld moet worden. “Die 10 miljoen is een goede stap, maar laten we dit dan ook landelijk oppikken, want die reizigers van de NS stappen vervolgens in bij Arriva”, zei woordvoerder Roos Zevenboom van dat bedrijf. Vandaag vergadert de Tweede Kamer over de veiligheid in het openbaar vervoer.

Deel dit artikel via:

Vlog 5

Premium partners

Seagate

Videoguard

Suricat

Wordt een partner