Beveiliging nieuws

Onze partners

Paxton

Hanwha Vision Europe

SOBA

Dero Security Products

Securitas

GFT

SmartCell

Centurion

VVNL

Hikvision

VBN

IDIS

NIBHV

VAIBS

Crown Security Services

ADI

Alarm Meldnet

Akuvox

Uniview

PG Security Systems

Oribi ID Solutions

Multiwacht

20face

Top Security

Avigilon Alta

JMB Groep

ARAS

SMC Alarmcentrale

NetworxConnect

VEB

i-Pro

Gold-IP

Traka ASSA ABLOY

Sequrix

Genetec

Optex

Milestone

Nenova

Kiwa

EAL

Regio Control Veldt

OSEC

Lobeco

Alphatronics

CDVI

ASSA ABLOY

VideoGuard

2N

Bosch Security Systems

RoSecure

SmartSD

Ajax Systems

Trigion

ASIS

Seris

Secusoft

HID

Brivo

Eagle Eye Networks

Add Secure

Seagate

CSL

Eizo

Explicate

Nimo Dog Security

Service Centrale Nederland

Bydemes

Unii

Paraat

DZ Technologies

De Beveiligingsjurist

Masset Solutions

CardAccess

Nimo Drone Security

Advancis

G4S

Connect Security

HD Security

BHVcertificaat.online

Privacy-programma AVROTROS schendt zelf privacy!

18 oktober 2016
Redactie
13:51

Het gisterenavond uitgezonden AVROTROS-programma De Privacytest, blijkt zelf de privacy van nietsvermoedende Instagram-gebruikers te hebben geschonden. Dit meldt nu.nl.

De uitzending die ook op internet stond is offline gehaald. Er wordt eerst gekeken welke aanpassingen nodig zijn om verdere privacyschending te voorkomen. Doel van het programma was het bewust maken van kijkers van de manieren waarop hun privacy gevaar loopt. Daarbij werden voorbeelden getoond, zoals foto’s op Instagram. Daarvoor was echter geen toestemming gevraagd aan de personen die deze foto’s hadden geplaatst. Veel privacygevoelig materiaal was onherkenbaar gemaakt, maar niet alles. Zo waren op social media geplaatste huissleutels nog duidelijk te zien. Volgens de programmamakers kunnen criminelen zo’n foto gebruiken om sleutels na te maken en in te breken. Ook werd een foto van een rijbewijs getoond, waarop het BSN nog leesbaar was. Juist dat wordt gebruikt voor identiteitsfraude. Op TV was het overigens niet leesbaar, maar het was niet moeilijk om na de uitzending de betreffende foto op Instagram te vinden, waarop hij wel scherp stond afgebeeld. De Privacytest werd door 411.000 mensen bekeken, blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek. Effect had de uitzending ook. Want de slachtoffers van de privacyschendingen, hebben direct hun Instagram-accounts opgeheven of op ‘privé’ gezet!

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Seagate

Videoguard

Wordt een partner