Beveiliging nieuws

Onze partners

Alarm Meldnet

Sequrix

Top Security

ADI

ASIS

RoSecure

Oribi ID Solutions

DZ Technologies

Eagle Eye Networks

SmartCell

SmartSD

Nimo Dog Security

Brivo

Hanwha Vision Europe

Bydemes

Advancis

Ajax Systems

Centurion

Multiwacht

SOBA

Lobeco

VEB

NIBHV

Traka ASSA ABLOY

PG Security Systems

G4S

Akuvox

20face

CardAccess

GFT

Service Centrale Nederland

Connect Security

Eizo

NetworxConnect

IDIS

Nenova

JMB Groep

Explicate

Seagate

VBN

De Beveiligingsjurist

BHVcertificaat.online

Avigilon Alta

CDVI

Milestone

OSEC

EAL

ARAS

Seris

Bosch Security Systems

Paraat

Gold-IP

Crown Security Services

Kiwa

Optex

Alphatronics

VVNL

Add Secure

Unii

Genetec

CSL

HID

Securitas

i-Pro

SMC Alarmcentrale

2N

Hikvision

VideoGuard

Masset Solutions

Nimo Drone Security

Regio Control Veldt

Uniview

Paxton

Dero Security Products

Secusoft

ASSA ABLOY

VAIBS

HD Security

Trigion

Nog veel fraude met kilometerstanden

17 november 2016
Redactie
06:54

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) waarschuwt dat er nog steeds op grote schaal wordt gesjoemeld met kilometerstanden van gebruikte auto’s. De teller is weliswaar niet meer met een boormachine terug te draaien, maar daar hebben criminelen allang iets op gevonden.

Volgens het Algemeen Dagblad worden autokopers per jaar voor 160 miljoen euro opgelicht omdat ze een prijs betalen voor een gebruikte auto die in werkelijkheid veel meer kilometers heeft gelopen dan op de teller staat. Alleen al bij Duitse auto’s zou met een derde van het totaal zijn geknoeid. Dit gebeurt door de digitale tellers van de auto’s te hacken. Dat zou bij 2 procent van alle tweedehands auto’s gebeuren. Hackers, die volgens het AD via Google zijn te vinden, doen dat voor een paar tientjes en meer dan een kwartier hebben ze doorgaans niet nodig.
Volgens Hans van Geenhuizen van de RDW rijden er 163.000 auto’s rond waarmee gefraudeerd is. Vroeger was het overigens nog veel erger. Mechanische tellers waren makkelijk terug te draaien en dat was bovendien niet strafbaar. Tegenwoordig is het wel verboden.
Wie niet opgelicht wil worden doet er goed aan een tellerrapport op te vragen bij de koper. Voorheen heette dat de Nationale Auto Pas. Hierop staan de kilometerstanden die garages bij onderhoud doorgeven aan de RDW. Dit is volgens de dienst ook in het belang van de veiligheid. Want essentiële onderdelen kunnen aan vervanging toe zijn, terwijl dat niet uit de valse tellerstand is af te leiden. Wie auto’s uit het buitenland importeert, loopt altijd risico. Want door worden geen tellerrapporten verstrekt.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner