Beveiliging nieuws

Onze partners

CardAccess

Nimo Drone Security

Regio Control Veldt

ASIS

VEB

Bydemes

DZ Technologies

BHVcertificaat.online

Uniview

VBN

SMC Alarmcentrale

IDIS

Optex

Brivo

Ajax Systems

GFT

Masset Solutions

i-Pro

Hanwha Vision Europe

Eagle Eye Networks

Explicate

ASSA ABLOY

Top Security

Alphatronics

Oribi ID Solutions

MPL

Avigilon Alta

ADI

ARAS

2N

OSEC

Sequrix

JMB Groep

HD Security

CSL

NetworxConnect

Eizo

EAL

Bosch Security Systems

Paxton

RoSecure

Paraat

Hikvision

VAIBS

Add Secure

Alarm Meldnet

Gold-IP

CDVI

Advancis

Lobeco

SmartSD

VideoGuard

PG Security Systems

Milestone

Kiwa

G4S

Seris

Connect Security

Akuvox

Multiwacht

Nimo Dog Security

Service Centrale Nederland

Nenova

Unii

Dero Security Products

SOBA

SmartCell

Securitas

HID

Centurion

Seagate

Genetec

Trigion

NIBHV

Crown Security Services

De Beveiligingsjurist

20face

Traka ASSA ABLOY

VVNL

Secusoft

Slimme auto’s makkelijk te hacken

2 februari 2017
Redactie
20:10

De moderne slimme auto kan relatief eenvoudig gehackt worden. Dit blijkt uit onderzoek door Herbert Leenstra van de Cyber Security Academy, die 9 februari afstudeert op dit onderwerp. Het ontwerp van de hedendaagse computers-op-wielen bevat volgens hem veel beveiligingslekken en fabrikanten doen daar weinig aan.

Een moderne auto zit vol elektronica en software voor het motormanagement, het navigatiesysteem en de geluidsinstallatie. Voor steeds meer technieken is een internetverbinding nodig. Dat biedt hackers de mogelijkheid om controle over het voertuig te krijgen, aldus Leenstra. Het gaat dan niet alleen om het openen van de deuren of het starten van de motor. Dat probleem is al langer bekend. Leenstra beschrijft in zijn onderzoek ‘Multi actor roadmap to improve cyber security of consumer used connected cars’ hoe twee hackers toegang kregen tot het ICT-systeem van een Jeep Cherokee. Zo konden ze de ruitenwissers, de remmen en zelfs het stuur bedienen, wat tot levensgevaarlijke situaties kan leiden.

Onderschat
Volgens de onderzoeker wordt deze problematiek door de hele autobranche onderschat. Er wordt volgens hem veel overlegd en gepraat, terwijl er intussen nauwelijks concrete afspraken komen. Het budget wordt liever aan luxe opties besteed dan aan een goed stuk ICT-beveiliging. Security is volgens Lenstra ook niet iets wat je erbij neemt, maar wat integraal onderdeel moet uitmaken van alle techniek in de auto. Het achterwege laten van de maatregelen kan op termijn duur uitvallen. Zo moest Jeep 1,4 miljoen auto’s terugroepen naar de fabriek om noodzakelijke beveiligingsmaatregelen door te voeren. Leenstra sluit niet uit dat fabrikanten op de hoogte zijn van de problemen, maar dat zij deze geheim houden om geen imagoverlies te lijden. Bijna iedereen kan volgens Leenstra auto’s hacken. Wie het nog niet weet, komt er wel via fora en congressen achter, waarschuwt hij. De onderzoeker komt ook met aanbevelingen. De belangrijkste is het scheiden van vitale en niet-vitale systemen, zodat het hacken van de geluidsinstallatie niet tot dodelijke ongelukken kan leiden.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

MPL

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner