Beveiliging nieuws

Onze partners

i-Pro

Secusoft

Nenova

Advancis

Connect Security

HID

Paraat

SOBA

Kiwa

Top Security

Hanwha Vision Europe

Service Centrale Nederland

Securitas

DZ Technologies

Dero Security Products

Brivo

Ajax Systems

Alphatronics

Sequrix

G4S

Unii

VVNL

Seagate

ADI

20face

Traka ASSA ABLOY

Lobeco

Add Secure

VEB

Alarm Meldnet

HD Security

NetworxConnect

EAL

VideoGuard

CardAccess

SmartSD

Nimo Dog Security

Oribi ID Solutions

Milestone

CDVI

VAIBS

Multiwacht

SMC Alarmcentrale

Akuvox

Uniview

Masset Solutions

Optex

VBN

Eagle Eye Networks

OSEC

Explicate

De Beveiligingsjurist

Avigilon Alta

ASIS

Gold-IP

Nimo Drone Security

IDIS

RoSecure

JMB Groep

Paxton

GFT

Bosch Security Systems

Hikvision

Trigion

ASSA ABLOY

ARAS

2N

Regio Control Veldt

NIBHV

Centurion

Crown Security Services

CSL

Eizo

BHVcertificaat.online

SmartCell

Bydemes

Genetec

PG Security Systems

Seris

Minder meldingen brandweer in 2016

17 februari 2017
Redactie
07:34

Bij de meldkamers van de brandweer kwamen in 2016 bijna 222 duizend meldingen binnen van incidenten. Dat zijn er 12 duizend minder dan een jaar eerder. In 55 procent van de gevallen ging het om brand, de overige meldingen waren verzoeken om hulp. Zowel het aantal meldingen voor hulp (-10 procent) als het aantal voor brand (-1 procent) daalde vorig jaar ten opzichte van 2015. Dit meldt CBS op basis van nieuwe cijfers.

Van de 222 duizend meldingen van incidenten die in 2016 bij de meldkamers van de brandweer binnenkwamen leidden 141 duizend tot het daadwerkelijk alarmeren van de brandweer, een goede 10 duizend alarmeringen minder dan het daar jaar daarvoor. Ruim één derde van de meldingen werden door de meldkamer zelf afgehandeld. Dat is ongeveer evenveel als voorgaande jaren. De alarmeringen leidden in 93 procent van de gevallen tot het daadwerkelijk uitrijden van de brandweer die in 82 procent van de keren ook daadwerkelijk ter plaatse kwam.

Minder storm, minder hulpverleningen
Het aantal verzoeken om hulp daalde in 2016 naar bijna 98 duizend meldingen. Dat was 11 duizend minder dan een jaar eerder. De voornaamste reden was rustiger weer. Zorgde de zomerstorm van 25 juli 2015 nog voor een piek in het aantal verzoeken om hulp, de hevigste storm van 2016, in november, was minder zwaar en leidde daardoor tot minder meldingen bij de brandweer. Wel zorgden zeer zware regen en hagelbuien eind juni 2016 voor veel overlast in het zuidoosten van Nederland en daardoor voor meer meldingen in het tweede kwartaal.
Van de binnengekomen hulpverleningsmeldingen werd 37 procent afgehandeld door de meldkamer zelf. Bij merendeel (63 procent) van de meldingen werden brandweerkorpsen gealarmeerd. In bijna 55 duizend gevallen kwamen zij daadwerkelijk voor hulp ter plaatse.

Minder brandmeldingen door brandmeldinstallaties
Telefonisten van brandweermeldkamers kregen 124 duizend meldingen van brand in 2016. Dit betrof 79 duizend meldingen vanuit brandmeldinstallaties en 45 duizend telefonische meldingen. Het aantal meldingen van brand daalde met ruim 1,1 duizend ten opzicht van 2015. Voor het tweede jaar op rij waren er vooral minder meldingen vanuit brandmeldinstallaties. Omdat meldkamers een deel van deze automatische meldingen zelf afhandelde, leidde dit uiteindelijk tot 41 duizend alarmeringen bij de brandweer. Van deze alarmeringen was het in bijna vier op de tien gevallen niet nodig om ter plaatse op het incidentadres te komen.

Meer telefonische meldingen van brand
Het aantal telefonische meldingen van brand was in 2016 licht gestegen ten opzichte van een jaar eerder naar iets meer dan 45 duizend. Dat is voor het eerst sinds drie jaar. In 2014 en 2015 daalde het aantal telefonische meldingen nog. De toename leidde echter tot amper meer alarmeringen voor de brandweer omdat de meldkamer zelf veel van de extra meldingen kon afhandelen. Bij telefonische meldingen kwam de brandweer in meer dan 90 procent van de alarmeringen ter plaatse.

Reponstijd bijna gelijk aan vorig jaar
De gemiddelde responstijd bij brand is in 2016 met 6 seconden toegenomen. De responstijd is de tijd vanaf het moment van de aanname door de brandweercentralist en het ter plaatse verschijnen van de brandweer op het adres van het incident. Gemiddeld deed de brandweer in 2016 er 7,5 minuten over om bij het incidentadres te komen. De gemiddelde tijd tussen de aanname door de brandweercentralist en het alarmeren van de brandweer nam met 6 seconden toe. De gemiddelde uitruktijd en rijtijd zijn gelijk gebleven.
Om het aantal loze meldingen terug te dringen, investeerden meldkamers meer tijd in de verificatie van de melding alvorens de brandweer te alarmeren.

Relevante links:

Deel dit artikel via:

Vlog 4

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner