Beveiliging nieuws

Onze partners

Nimo Dog Security

NetworxConnect

Masset Solutions

HD Security

OSEC

Sequrix

Hanwha Vision Europe

Optex

Unii

SmartCell

ASIS

Multiwacht

VAIBS

Seris

Bosch Security Systems

DZ Technologies

EAL

PG Security Systems

Akuvox

Eagle Eye Networks

VEB

Lobeco

Traka ASSA ABLOY

Dero Security Products

HID

Secusoft

Securitas

SMC Alarmcentrale

IDIS

Paxton

Milestone

Nimo Drone Security

Genetec

ARAS

VideoGuard

Advancis

Gold-IP

Bydemes

VBN

ADI

CDVI

Avigilon Alta

ASSA ABLOY

SOBA

Crown Security Services

Eizo

Service Centrale Nederland

RoSecure

Seagate

Top Security

SmartSD

Explicate

Hikvision

Uniview

De Beveiligingsjurist

2N

Trigion

Alphatronics

Add Secure

20face

G4S

Connect Security

CardAccess

JMB Groep

Nenova

Brivo

VVNL

Centurion

Paraat

CSL

i-Pro

BHVcertificaat.online

GFT

Oribi ID Solutions

Ajax Systems

Kiwa

Alarm Meldnet

Regio Control Veldt

NIBHV

Nieuwe cybersecuritycampagne Alert Online van start

2 oktober 2017
Redactie
05:23

Op 2 oktober trapt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) de nieuwe campagne van Alert Online af. Nodig, want uit onderzoek blijkt dat Nederlanders zich ten onrechte weinig zorgen maken over hun digitale veiligheid. Vooral op het werk schiet de alertheid te kort.

Nederlanders maken zich op het werk een stuk minder zorgen over cybersecurity dan thuis. Slechts een op de vijf werkende Nederlanders (21%) maakt zich zorgen over digitale veiligheid op werk, terwijl bijna de helft van de Nederlanders (46%) bezorgd is over de digitale veiligheid thuis. Werkend Nederland wordt zelfs steeds minder voorzichtig: in 2015 maakte nog ruim een kwart (27%) zich zorgen over cybergevaren, nu is dat 21%. Verontrustend is dat de helft van alle werkenden nooit informatie heeft gekregen van zijn of haar werkgever over veilig online werken. Dit blijkt uit het Nationaal Cybersecurity Bewustzijnsonderzoek van Alert Online onder 2.655 werkende Nederlanders.

Klein MKB loopt gevaar
Werkende Nederlanders schatten de kans om op het werk slachtoffer te worden van een vorm van cybercrime lager in dan thuis. Toch heeft vier op de tien (39%) op werk weleens een phishing mail ontvangen, geeft bijna een kwart (23%) aan weleens een berichtje op social media te ontvangen met de vraag om op een onbekende link te klikken en heeft 16% te maken gehad met een onechte uitnodiging op social media voor zakelijk gebruik. Medewerkers in het ‘klein MBK’ (< dan 10 medewerkers) hebben het vaakst te maken met cybercrime als phishing mails (61%), acquisitiefraude (40%) en een onechte uitnodiging op social media (24%).

Slechts een op de vijf neemt maatregelen
Van de werkende Nederlanders die te maken hebben gehad met cybercrime, is de helft voorzichtiger geworden. Slechts een op de vijf treft hierna voorzorgsmaatregelen. De belangrijkste redenen om geen actie te ondernemen? Nederlanders vinden de instructies om je te beschermen tegen cybercrime te ingewikkeld en zien het inloggen via tweestapsverificatie en het niet automatisch kunnen opslaan van wachtwoorden als een belemmering.

Onveilig gedrag onderweg
Nederlanders die onderweg of op locatie aan het werk zijn, maken zich weinig zorgen over onveilige wifinetwerken. Twee derde maakt gebruik van open wifinetwerken die op dat moment beschikbaar zijn. Een op de vijf maakt altijd automatisch verbinding met wifinetwerken. En bijna de helft (45%) maakt nooit gebruik van een VPN-verbinding om internetverkeer versleuteld te versturen.

Onwetendheid
Volgens Erik Jan Koedijk, voorzitter van de raad van advies van Alert Online, liggen ook op werk cybergevaren op de loer: “Toch zijn we op werk een stuk nonchalanter dan thuis. Dat ligt vooral aan onwetendheid. De helft van alle werkenden heeft nooit informatie gekregen van zijn of haar werkgever over veilig online werken en 60% weet bijvoorbeeld niet of de servers waar bestanden op staan gebruikmaken van encryptie en hoe persoons- en klantgegevens beschermd zijn. Goede voorlichting en afspraken over digitale veiligheid zijn essentieel om werknemers bewust te maken van de gevaren. Op dit gebied is door werkgevers nog veel te winnen.”

Over het onderzoek
Het onderzoek is in opdracht van NCTV uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction. 2.655 werkzame Nederlanders zijn online ondervraagd met een vragenlijst. Het onderzoek heeft in augustus 2017 plaatsgevonden.

Over Alert Online
Alert Online is een initiatief van de NCTV dat overheid, bedrijfsleven, onderwijs, wetenschap en consumenten in Nederland faciliteert en stimuleert samen te werken aan cybersecurity én hen meer cyber secure te laten handelen. De campagne Alert Online wil consumenten meer bewust maken van hun online- en digitale veiligheid en hun digitale weerbaarheid versterken. Gedurende het jaar organiseert Alert Online verschillende activiteiten – ook in samenwerking met partners – om aandacht te vragen voor cybersecurity. Het zwaartepunt ligt hierbij in de campagneweken, die plaatsvinden van 2 tot en met 13 oktober 2017. De bewustwordingscampagne Alert Online wordt mede gefinancierd door het Fonds voor Interne Veiligheid van de Europese Unie.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner