Beveiliging nieuws

Onze partners

Ajax Systems

VEB

G4S

Securitas

Nimo Dog Security

Optex

Trigion

Advancis

Alphatronics

i-Pro

Oribi ID Solutions

Nenova

Uniview

Nimo Drone Security

SmartSD

PG Security Systems

HD Security

ADI

VBN

HID

Traka ASSA ABLOY

Masset Solutions

CDVI

Bydemes

SMC Alarmcentrale

SOBA

EAL

Alarm Meldnet

ASSA ABLOY

Service Centrale Nederland

Eizo

GFT

Hikvision

Brivo

Milestone

IDIS

BHVcertificaat.online

Paraat

NetworxConnect

ARAS

RoSecure

Genetec

Add Secure

NIBHV

VideoGuard

Seris

Secusoft

Sequrix

Dero Security Products

Crown Security Services

Akuvox

VAIBS

OSEC

Explicate

Connect Security

Unii

VVNL

Eagle Eye Networks

Bosch Security Systems

Seagate

ASIS

CSL

Paxton

Top Security

Hanwha Vision Europe

20face

Avigilon Alta

CardAccess

Centurion

De Beveiligingsjurist

2N

Regio Control Veldt

Multiwacht

JMB Groep

DZ Technologies

Gold-IP

Kiwa

SmartCell

Lobeco

Meer boetes voor overtredingen op en rond spoorwegen

13 januari 2018
Redactie
06:43

De Telegraaf start vandaag een serie over wat incidentbestrijders bij ProRail zoal meemaken. Het blijkt onder andere dat overtreders steeds vaker worden beboet. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die nog oversteken, terwijl de spoorbomen al gesloten zijn.

Volgens cijfers die De Telegraaf van ProRail kreeg, steeg het afgelopen jaar het aantal door incidentenbestrijders uitgeschreven bekeuringen met zo’n 50 procent tot 1089. Het gaat vooral om het negeren van rood licht bij spoorwegovergangen (90 euro voor fietsers en 230 euro voor automobilisten). Maar ook tegen wandelen langs het spoor, koperdiefstal, vernielingen en agressie wordt vaker opgetreden. In 2017 werden 4529 incidenten gemeld, waarvoor de 150 incidentbestrijders moesten optreden. “Elke dag halen mensen de meest bizarre capriolen uit en dat zie je terug in de recente cijfers”, zegt manager Ron Koekebakker van ProRail Incidentenbestrijding in De Telegraaf. De beveiligers van ProRail gaan op incidenten af, maar voeren ook surveillances uit. Ze houden bijvoorbeeld een oogje in het zeil bij overwegen, waar geregeld mensen onder de slagbomen doorkruipen. Als ze dergelijke overtredingen constateren, mogen de meeste incidentbestrijders als buitengewoon opsporingsambtenaren een bekeuring uitdelen.”

Gekkigheid
De serie gaat niet alleen over kleine incidenten. De organisatie van Koekebakker treedt ook op als iemand zich voor de trein heeft gegooid, als passagiers uit een defecte trein moeten worden geëvacueerd en als een ontspoorde trein weer op de rails gezet moet worden. Ook het verhelpen van een lek in een wagon met gevaarlijke stoffen en het verwijderen van taken en bomen op het spoor behoren tot de werkzaamheden. In totaal beheren zij op deze wijze zo’n 7000 kilometer spoor. Mede dankzij de incidentbestrijders kon vorig jaar 90,5 procent van de treinen op tijd rijden. Als dat niet lukt, komt dat vaak door ‘gekkigheid’ langs het spoor, aldus Koekebakker.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner