Beveiliging nieuws

Onze partners

Securitas

Nenova

Hanwha Vision Europe

20face

Sequrix

SmartCell

Paraat

Advancis

SmartSD

Optex

SOBA

Hikvision

Connect Security

Masset Solutions

SMC Alarmcentrale

2N

VideoGuard

Lobeco

Uniview

PG Security Systems

Top Security

Unii

Alphatronics

Eagle Eye Networks

Nimo Drone Security

VEB

VAIBS

i-Pro

ASIS

Trigion

OSEC

HD Security

Regio Control Veldt

Alarm Meldnet

Crown Security Services

Ajax Systems

Dero Security Products

Gold-IP

Paxton

ARAS

Service Centrale Nederland

IDIS

Bydemes

Akuvox

Oribi ID Solutions

Kiwa

G4S

CDVI

Seagate

Brivo

Seris

Avigilon Alta

CardAccess

VVNL

ADI

Secusoft

BHVcertificaat.online

Nimo Dog Security

VBN

Explicate

Eizo

RoSecure

Traka ASSA ABLOY

NIBHV

CSL

Add Secure

NetworxConnect

EAL

Centurion

Multiwacht

De Beveiligingsjurist

Genetec

Bosch Security Systems

ASSA ABLOY

GFT

HID

DZ Technologies

JMB Groep

Milestone

NS en ProRail lijden tientallen miljoenen schade door vandalen

22 januari 2018
Redactie
06:33

NS en ProRail luiden de alarmklok vanwege de enorme schade die vandalen aanrichten. Alleen al het verwijderen van graffiti kost NS vier miljoen euro per jaar. Dit meldt De Telegraaf vandaag. Ernstiger is nog de levensgevaarlijke gewoonte van vandalen om voorwerpen op de rails te leggen, waardoor treinen kunnen ontsporen.

Vandalisme kost de spoorwegen jaarlijks tientallen miljoenen euro’s, schrijft De Telegraaf. Volgens NS wordt het een steeds groter probleem. Ook ProRail klaagt hierover. Regelmatig worden winkelwagentjes, verkeersborden, bakstenen, lantaarnpalen, fietsen en zelfs surfplanken door vandalen op het spoor gelegd. Dat zorgt voor levensgevaarlijke situaties en levert een enorme schade op. Ook stijgt hierdoor het aantal vertragingen. In 2016 gebeurde dat 608 keer. In 2017 eindigde de teller op 648.

Levensgevaarlijk
Woordvoerder Jaap Eikelboom van ProRail: “De stijging verbaast ons, omdat we juist al extra preventieve maatregelen hebben getroffen. We sturen vaker boa’s naar plaatsen waar regelmatig vandalisme plaatsvindt en op alle grote en middelgrote stations zijn camera’s geïnstalleerd om toezicht te houden. Langs het spoor wordt bovendien gebruik gemaakt van slimme camera’s en honderd mobiele camera’s om vandalen te betrappen. Nederland telt echter meer dan 7000 kilometer aan spoor. Dat maakt het onmogelijk om alles 24 uur per dag in de gaten te houden. Het meest maakt Eikelboom zich zorgen over vandalen die overwegbomen en seinpalen saboteren. Dat levert levensgevaarlijke situaties op.

 

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Seagate

Videoguard

Wordt een partner