Beveiliging nieuws

Onze partners

Nimo Dog Security

CDVI

Service Centrale Nederland

Bosch Security Systems

Avigilon Alta

SmartCell

Advancis

OSEC

Secusoft

Paxton

JMB Groep

Bydemes

G4S

Unii

MPL

Oribi ID Solutions

i-Pro

SMC Alarmcentrale

Hanwha Vision Europe

ADI

DZ Technologies

Crown Security Services

CSL

Paraat

Seagate

Alarm Meldnet

BHVcertificaat.online

NIBHV

Nimo Drone Security

NetworxConnect

Top Security

De Beveiligingsjurist

HD Security

Alphatronics

Akuvox

VideoGuard

SOBA

Ajax Systems

VVNL

Optex

Trigion

Seris

ASIS

Gold-IP

RoSecure

Lobeco

2N

SmartSD

Milestone

Connect Security

Nenova

Regio Control Veldt

Sequrix

PG Security Systems

VAIBS

Kiwa

ASSA ABLOY

Masset Solutions

Eagle Eye Networks

Traka ASSA ABLOY

Securitas

CardAccess

Uniview

IDIS

GFT

Hikvision

HID

Multiwacht

20face

EAL

Add Secure

ARAS

Genetec

Eizo

Dero Security Products

Centurion

VBN

VEB

Brivo

Explicate

Onkundige automobilisten brengen hulpdiensten in gevaar

3 juni 2018
Redactie
06:16

Chauffeurs van brandweer-, politieauto’s en ambulances maken vaak de gevaarlijkste capriolen mee als automobilisten hen op onhandige wijze de vrije baan willen geven. Zij willen dat het kabinet hier iets aan gaat doen, bijvoorbeeld door het rijexamen uit te breiden met gedrag bij nadering van hulpvoertuigen.

Op RTL Nieuws was zaterdagavond te zien welke gevaarlijke stunts automobilisten soms uithalen als zij in hun achteruitkijkspiegel een ambulance met zwaailicht en sirene zien naderen. Maar er zijn ook weggebruikers die zich er niets van aantrekken, waardoor de hulpdienst vertraging oploopt. Daarom doen de Nederlandse politiebond, de academie voor ambulancezorg, de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers, brandweerlieden aangesloten bij FNV en het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen van hulpverleners nu een oproep aan de overheid om een verplicht onderdeel aan het rijexamen toe te voegen en te zorgen voor een voorlichtingscampagne.

Regels niet eenvoudig
Regelmatig gebeuren er ongelukken met hulpvoertuigen, doordat automobilisten niet of verkeerd op sirenes en zwaailichten reageren. In 2015 gebeurde dit dertig keer, meestal op kruispunten in de bebouwde kom. De regels zijn ook niet altijd eenvoudig. Iedereen weet wel dat een hulpvoertuig dat signalen voert altijd voorrang verleend moet worden, maar hoe zit het op de snelweg? Meestal zal het hulpvoertuig links blijven rijden, maar als er een file is wordt over de vluchtstrook gereden en als er geen vluchtstrook is of als deze als spitsstrook wordt gebruikt, zal het hulpvoertuig tussen de meest linkse rijstrook en de rijstrook daarnaast gaan rijden. Automobilisten op deze rijstroken worden dan geacht zo links, respectievelijk rechts mogelijk te gaan rijden, zodat het hulpvoertuig er tussendoor kan. Dat weet echter lang niet iedereen, wat tot grote vertraging van het hulpvoertuig leidt.

Voorlichtingscampagne
De overheid is in het oosten van Nederland inmiddels begonnen met een voorlichtingscampagne. Als deze succesvol blijkt, wordt de campagne in heel Nederland gehouden. Doel is het bekend maken van de regels rond de voorrangsvoertuigen. Voor wie die nog niet kent:

  • Ga aan de kant op de rotonde: Rijdt u op een rotonde, blijf dan op die rotonde totdat het hulpverleningsvoertuig de rotonde heeft verlaten. Vervolg daarna uw weg zoals gepland.
  • Laat een rijstrook vrij: Als een rijstrook vrij is, laat deze dan ook vrij.
  • Houd afstand van uw voorganger: Zo kunt u ruimte maken voor het hulpverleningsvoertuig om tijdens het inhalen in te voegen.
  • Laat de vluchtstrook vrij voor het hulpverleningsvoertuig.
  • Houd u aan de maximum snelheid. Ga niet heel hard rijden om het voorrangsvoertuig niet te belemmeren en rijd niet de berm in. Wijk alleen uit als dat verantwoord is.
Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Seagate

Videoguard

Suricat

MPL

Wordt een partner