Beveiliging nieuws

Onze partners

Bosch Security Systems

GFT

Ajax Systems

NetworxConnect

Centurion

Nimo Dog Security

Secusoft

Alarm Meldnet

VideoGuard

EAL

Bydemes

Eizo

Eagle Eye Networks

ASIS

Uniview

Paxton

Kiwa

SOBA

Service Centrale Nederland

Securitas

Traka ASSA ABLOY

IDIS

Nenova

Akuvox

2N

Connect Security

VVNL

Crown Security Services

BHVcertificaat.online

Nimo Drone Security

SmartSD

Genetec

Lobeco

Hanwha Vision Europe

Avigilon Alta

VBN

CardAccess

SmartCell

20face

Unii

DZ Technologies

Optex

CSL

NIBHV

Hikvision

Seris

Seagate

Advancis

Masset Solutions

JMB Groep

Alphatronics

Explicate

Gold-IP

Regio Control Veldt

HID

Multiwacht

De Beveiligingsjurist

ARAS

Dero Security Products

G4S

CDVI

Oribi ID Solutions

Paraat

RoSecure

HD Security

i-Pro

Brivo

OSEC

SMC Alarmcentrale

ADI

VEB

Trigion

ASSA ABLOY

Add Secure

Sequrix

Milestone

VAIBS

Top Security

PG Security Systems

Mariniers oefenen antiterrorisme in Rotterdamse haven

23 september 2018
Redactie
06:42

Een passagiersferry van StenaLine lag afgelopen week aan de kade toen de kapitein een groep verdachte personen aan boord zag gaan. Bij zo’n potentieel terrorismescenario moeten special forces van het Korps Mariniers binnen een uur inzetbaar zijn. Dat was nu ook het geval, tijdens de oefening Frogdrill.

Havens als die van Rotterdam zijn een bron van welvaart voor Nederland. Door de bril van terrorisme- en criminaliteitsbestrijders zijn dergelijke uitgestrekte (industrie)terreinen echter ook een bron van kwetsbaarheid. Daarom vinden er regelmatig veiligheidsoefeningen plaats. Afgelopen week leefden leden van de Netherlands Maritime Special Operations Forces (NLMARSOF) zich uit op complexe antiterrorisme-scenario’s in de Rotterdamse en Scheveningse haven.

Verrassingseffect
Het alarm van de kapitein bracht de antiterrorisme-eenheden in actie. Een groep MARSOF-operators zou zich voordoen als toerist en per burgerauto aan boord gaan. De terroristen bleken echter alert en doorzagen de list van de mariniers. De optie van een ‘stille instap’ kon dus overboord.
Chef training MARSOF adjudant van de mariniers Frank: “In zo’n oefening proberen we de operators te dwingen om te schakelen tussen verschillende planningen: een lange termijn, een medium termijn en geen planning. Dat deden we in dit geval door te boel te laten escaleren.”

Omschakelen
Het roer moest dus direct volledig om: van heimelijk binnendringen naar een grootschalige aanval over drie assen. Een NH90-maritieme gevechtshelikopter dropte een deel van het team razendsnel per touw (fastropen) op de brug. Een ander deel arriveerde per voertuig over de kade en een derde groep kwam over het water. Dit gebeurt met razendsnelle FRISC-motorboten en touwladders. Tijdens het zuiveren van alle dekken, werden er twaalf aanhoudingen verricht.
Een dergelijke inzet vraagt om afstemming, aansturing en coördinatie. Tussen de leden van het M-Squadron onderling, maar ook met maritieme explosievenruimers. Of tussen de special operations forces en hun commandanten in de commandopost. Of tussen militairen, politie en burgerdiensten als het loodswezen. Al deze kleinere en grotere samenwerkingsverbanden werden onder de loep genomen.

Overtreffende trap
En mocht een gijzeling aan boord van een P&O-ferry extreem lijken. Bedenk dat de werkelijkheid de fantasie regelmatig overtreft. Daarom kan je maar beter voorbereid zijn. De deelnemers mochten een dag later dan ook twee antiterrorismescenario’s gelijktijdig in de kiem smoren.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner