Beveiliging nieuws

Onze partners

RoSecure

ARAS

Unii

i-Pro

Alphatronics

Dero Security Products

2N

Bosch Security Systems

CDVI

DZ Technologies

HD Security

Top Security

Paraat

Multiwacht

Explicate

Nimo Drone Security

Seagate

Hanwha Vision Europe

VAIBS

Optex

SOBA

VVNL

Bydemes

Add Secure

ASIS

Centurion

JMB Groep

Eizo

Akuvox

ADI

Kiwa

Nenova

Uniview

EAL

Oribi ID Solutions

HID

De Beveiligingsjurist

SmartSD

Secusoft

Crown Security Services

Connect Security

GFT

SmartCell

VideoGuard

IDIS

Securitas

SMC Alarmcentrale

Nimo Dog Security

OSEC

NIBHV

Service Centrale Nederland

Alarm Meldnet

CardAccess

VEB

Paxton

20face

VBN

Eagle Eye Networks

NetworxConnect

Brivo

Lobeco

G4S

Hikvision

Avigilon Alta

Milestone

Traka ASSA ABLOY

Seris

Advancis

BHVcertificaat.online

Sequrix

CSL

Ajax Systems

Gold-IP

PG Security Systems

Trigion

Regio Control Veldt

Genetec

Masset Solutions

ASSA ABLOY

Internetcriminelen treffen winkeliers in het hart

13 oktober 2018
Redactie
07:32

Als een winkelier te maken krijgt met cybercriminaliteit, is de gemiddelde schade € 53.678. Voor één op de twaalf winkeliers loopt de schade zelfs op tot boven de € 250.000. Deze kosten zijn opgebouwd uit onder meer herstelkosten, omzetverlies, tijdverlies en extra beveiligingskosten.

Dit blijkt uit een onderzoek van Kantar TNS onder winkeliers. Detailhandel Nederland is geschrokken van de cijfers. ”We zien dat cybercriminaliteit vergeleken met andere vormen van criminaliteit nog een ondergeschoven kindje is. Hoewel iedere winkelier risico loopt om slachtoffer te worden, is nog een groot gedeelte niet op de hoogte van de dreiging die van cybercriminaliteit uitgaat. De schades zijn dermate groot, dat de continuïteit van winkels in het geding kan zijn. Voor ons een belangrijke reden om de noodklok te luiden”, aldus Bert van Steeg van Detailhandel Nederland.

Risico laag ingeschat
Eén op de acht winkeliers heeft wel eens te maken gehad met cybercriminaliteit zoals phishing (47%), ransomeware (28%), hacking (23%) en malware of een virus (23%). Toch is het bijzonder dat winkeliers de kans om slachtoffer te worden van cybercriminaliteit laag inschatten. De kans op phishing wordt het hoogst ingeschat (16%).
Dat ‘gewone’ winkelcriminaliteit meer op het netvlies staat bij de detailhandel blijkt uit het feit dat bijna de helft van de winkeliers slachtoffer werd van winkelcriminaliteit (47%) en 4% heeft ervaring gehad met een poging zonder resultaat.

Maatregelen
Het blijkt dat één op de drie winkeliers niet op de hoogte is van bedrijfsmaatregelen om cybercrime te voorkomen en/of te beperken. Minder dan de helft van de winkeliers gebruikt antivirussoftware (43%), slechts 40% heeft een beschermd wifi-wachtwoord en 39% maakt dagelijkse back-ups. Wel wordt medewerkers vaker gevraagd wachtwoorden te wijzigen.
“We wisten dat cybercriminaliteit nog niet de hoogste prioriteit heeft bij onze achterban. We zien dat grote ketens wel aandacht besteden aan het voorkomen van cybercriminaliteit. Uit dit onderzoek blijkt dat we echt meer aan voorlichting moeten doen aan de kleinere winkelier. Ze worden steeds meer afhankelijk van online toepassingen, zoals kassasystemen en beveiliging. We zullen dan ook de komende periode inzetten op werkbare oplossingen om cybercrime te voorkomen”, vervolgt Van Steeg.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Seagate

Suricat

Wordt een partner