34% minder zwartrijders en meer veiligheid dankzij poortjes
Volgens NS daalde in 2018 het aantal zwartrijders in de trein. Vooral dankzij de poortjes, die nu op 76 stations gesloten zijn. 90 procent van de reizigers passeert nu onderweg een gesloten poortje. De maatregel zorgt ook voor minder agressie en een veiliger gevoel voor passagiers.
Dit jaar zijn tot nu toe 230.000 boetes uitgeschreven voor zwartrijden in de trein. In 2015 waren dat er nog 350.000. NS wil dit verder aanpakken, want behalve het omzetverlies is zwartrijden de belangrijkste aanleiding voor agressie op de trein. De daling van het aantal zwartrijders in de trein heeft dan ook als effect dat agressie op de trein in 2018 ten opzichte van vorig jaar is afgenomen met ongeveer 27 procent (van 280 naar 203 meldingen). Ook het veiligheidsgevoel van reizigers stijgt door het sluiten van de poortjes op stations: 89 procent van de reizigers geeft aan zich veilig te voelen op stations waar de poortjes gesloten zijn. Op stations zonder poortjes is dit 79 procent. In het algemeen voelen reizigers zich ook steeds veiliger. 90 procent van de reizigers is tevreden over de veiligheid in de trein en op het station. Ook de veiligheidsbeleving van NS-medewerkers op het station en in de trein is het derde jaar op rij licht, maar significant verbeterd, aldus NS.
Flexibele teams Veiligheid & Service-medewerkers
Ondanks de daling van het aantal zwartrijders blijven er helaas incidenten gebeuren. Het zwaartepunt verschuift van incidenten als gevolg van zwartrijden naar incidenten naar aanleiding van aanspreken op ongewenst gedrag op het station. Denk daarbij aan medewerkers van Veiligheid & Service bij de poortjes die tailgaters aanspreken. Deze collega’s zijn speciaal opgeleid en getraind om te handelen in ingewikkelde situaties. Medewerkers van Veiligheid & Service werken op alle treinstations, ook waar andere vervoerders rijden.
“We signaleren een verschuiving van incidenten veroorzaakt door zwartrijders van de trein naar het station. 70 procent van de incidenten bij NS vindt plaats op het vaak afgesloten station. Hier zijn incidenten beter beheersbaar. Ondersteuning van Veiligheid & Service, politie en/of hulpdiensten is daar eerder ter plaatse dan op een rijdende trein”, zegt Marjan Rintel, directeur Operatie NS. “Al onze collega’s moeten altijd en overal veilig kunnen werken. Ook als je speciaal bent opgeleid voor spannende situaties, zoals de Veiligheid & Service-medewerkers, staat veiligheid voorop.”
Samenwerken aan veiligheid
NS werkt elke dag met verschillende partners aan het verder verbeteren van de sociale veiligheid. De medewerkers van Veiligheid & Service spelen hier een belangrijke rol in. Zij zijn opgeleid om toe te zien op de veiligheid op het station en in de trein en zorgen ervoor dat reizigers en NS’ers zich veilig voelen. Zo spreken zij mensen aan die zich niet aan de huisregels houden en verzorgen zij controleacties in treinen en op stations. De V&S’ers worden volgens NS ingezet waar zij het meeste nodig zijn. Bijvoorbeeld op uitgaanstreinen of bij grote evenementen op het station.